Melkveehouder Peter van de Kamp doet mee met BIG Challenge
'Mijn bijdrage is maar een druppeltje, maar het is er wel één'
Voor de tweede keer gaat melkveehouder Peter van de Kamp uit Putten begin juni de strijd aan met de Alpe d’Huez, de mythische Franse berg tijdens het evenement Alpe d’HuZes. Voor de ondernemer is het een mooi combinatie van sport en iets doen voor het goede doel. „Mijn beste vriend is een paar jaar geleden na een kort ziekbed aan kanker overleden. Ik heb acht kleinkinderen en ik hoop dat zij in de toekomst niet meer met kanker te maken krijgen. Mijn bijdrage aan het KWF is maar een druppeltje, maar het is er wel één.”
Op sportief vlak is de veehouder al langer actief. Zo fietst hij wekelijk met een ploegje zo’n 100 kilometer en heeft vijf jaar geleden de Mont Ventoux gefietst. Dinsdag 2 juni tijdens de motivatie maakt BIG Challenge de voorlopige tussenstand bekend. „Ik geniet van mijn koeien en het werk op het bedrijf, maar ik vind het heerlijk om even het hoofd leeg te maken.”
Natte ogen en kippenvel
Van de Kamp fietst dit jaar weer met het team BIG Challenge Gelderse Vallei. Voor hem was het vorig en dit jaar een logische keuze om met BIG Challenge mee te doen. „Ik ben trots op de agrarische sector. Via een kennis die al langer met BIG Challenge meedeed ben ik enthousiast geworden.”
Hij heeft er zeker geen spijt van. De saamhorigheid ervaart hij als heel positief, wat een maximum bereikt tijdens Alpe d’HuZes in de laatste klim omhoog: met een paar honderd man in hetzelfde BIG Challenge-tenue over de finish heen, de BIG Challenge-muziek schallend door de luidsprekers en aangemoedigd door een grote menigte. „Natte ogen en kippenvel, zeker als de mensen ‘boeren boeren’ roepen vanaf de zijkant.” Vorig jaar is de ondernemer vier keer naar boven gefietst. „Ik had op drie keer gehoopt.” Aangezien hij dit jaar meer heeft getraind gaat hij ervan uit weer minimaal vier keer de berg op te gaan.
'Opgeven is geen optie'
Oliebollen en wandeltocht
Een belangrijk onderdeel van de deelname van Alpe d’HuZes is sponsorgeld binnenhalen. Van deelnemers wordt verwacht dat ze minimaal 5.000 euro per man ophalen. Daar gaat Van de Kamp ruim overheen: vorig jaar stond zijn teller op 11.000 euro, en dit jaar is hij de 9.000 euro inmiddels al voorbij. Voor BIG Challenge in totaal is medio mei ruim 906.000 euro bijgeschreven: dus bijna bij het streefbedrag van 1 miljoen euro.
Van de Kamp kreeg het geld bij elkaar via een aantal grote sponsors uit zijn zakelijk netwerk, familie en vrienden en twee grote acties: oliebollen verkopen met oudjaar en een wandeltocht begin mei. Honderden mensen wisten zijn bedrijf te vinden, waarmee de kas aardig is gespekt.
Missen als ik het niet zou doen
Tijdens zijn afwezigheid nemen zijn zoon, die op het bedrijf meewerkt, en dochter het honneurs waar. Van de Kamp heeft overigens een bijzonder bedrijf. Naast de circa 60 melkkoeien heeft hij een muizenkwekerij. Na het (verplicht) stoppen van de nerstenhouderij zochten de ondernemer en zijn zoon een nieuwe invulling van het bedrijf. Naast verhuur van ruimtes kwam de fok en mesterij van muizen op hun pad. Het zit nog in de proeffase, maar zijn een alternatief voor eendagskuikens om te voeren in dierentuinen.
Van de Kamp verwacht volgend jaar weer te gaan, en dan weer met een team van BIG Challenge. „Ik zou het toch missen als ik het niet zou doen, en ik heb ook eigenlijk geen reden om het niet te doen. Er komt veel op onze sector af en ik vind het heerlijk om met iets anders bezig te zijn en nieuwe mensen te ontmoeten, en tegelijkertijd een steentje bij te dragen aan het kankeronderzoek.”
Veertiende BIG Challenge
Agro- en foodsector haalt al meer dan 13 miljoen euro op
Het is dit jaar de 14e keer dat de agro- en foodsector onder de noemer ‘BIG Challenge, farmers against cancer’ aan Alpe d’ HuZes deelneemt. Dit jaar doen ruim 230 deelnemers mee. Tot medio mei hebben ze meer dan 9 ton opgehaald voor het kankeronderzoek. Dinsdag 2 juni tijdens de motivatie maakt BIG Challenge de voorlopige tussenstand bekend.
BIG Challenge is gestart in 2009 door Herman Houweling en uitgegroeid tot één van de grootste fondsenwervers van Alpe d’HuZes. Een grote groep agrarisch ondernemers, adviseurs, leveranciers en andere betrokkenen zet zich keihard in om een einde te maken aan de ellende en onmacht die de ziekte kanker in onze maatschappij veroorzaakt. Dat doen ze door begin juni zo vaak mogelijk de Alpe d’Huez te beklimmen. Dankzij vele giften van bedrijven en trouwe sponsors, uiteenlopende acties en persoonlijke donaties slagen de deelnemers erin dit mooie resultaat neer te zetten.
In totaal heeft de agro- en foodsector tot nu toe circa 13 miljoen euro opgehaald voor onderzoek naar kanker. Dit is voor 100 procent gedoneerd aan Alpe d’HuZes/KWF Kankerbestrijding. Tijdens bijeenkomsten van BIG Challenge wordt Herman steevast herdacht en geroemd om wat hij in gang heeft gezet.