Puttense melkveehouder doet mee aan BIG Challenge: ‘Mensen herkennen ons. Daar heb je de boeren weer’
Het is de tweede keer dat de veehouder meedoet met Alpe d’HuZes. Net als vorig jaar doet hij dat via BIG Challenge, farmers against cancer. De agrarische sector ging met een bedrag van maar liefst 1,2 miljoen euro over de finish. Zoals hij al eerder vertelde heeft hij gelukkig niet met kanker in directe omgeving te maken, maar hoopt hij dat zijn acht kleinkinderen in de toekomst niet meer met deze rotziekte te maken hebben. Ook het sportieve element trok hem als hobby-wielrenner aan. „Lekker het hoofd helemaal leegmaken.”
De week in Frankrijk is voor de ondernemer goed verlopen; zijn ambitie was vier keer omhoog fietsen maar een onweersbui maakte dat hij één ronde moest laten schieten. „Jammer, maar het maakt niets uit.” Want of je nu één keer of zes keer die berg opgaat, het is altijd een prestatie en het is de deelname die telt.
Bewust met mensen gesproken
Indruk maakte de verhalen van de mensen die hij tijdens deze week sprak. „Iedereen heeft wel een reden daar te zijn. Meer dan vorig jaar heb ik heel bewust met mensen gesproken. Heel indrukwekkend.” Dat geldt ook voor de bijeenkomsten van Alpe d’HuZes en BIG Challenge. „De persoonlijke verhalen zijn bijzonder, daar wordt de grootste kerel nog week van. Zelfs Peter van de Kamp zat af en toe met natte ogen.” Euforisch was de finish om met alle BIG Challengers samen over de finish te gaan, inclusief bord met daarop het enorme bedrag dat de sector heeft binnengehaald. „Kippenvel.”
„De enorme passie die je daar van al die mensen, dat is niet normaal.”
Net als alle deelnemers moest Van de Kamp afgelopen maanden flink aan de bak om sponsorgeld binnen te halen. Een paar weken geleden stond zijn stand nog op 9.000 euro uiteindelijk heeft hij meer dan 10.000 euro bij elkaar gekregen. Dat lukt via een aantal grote sponsors uit zijn zakelijk netwerk, familie en vrienden en twee grote acties: oliebollen verkopen met oudjaar en een wandeltocht begin mei.
Zijn team BIG Challenge Gelderse Vallei heeft in totaal ruim 60.000 euro bij elkaar gekregen. Een prestatie, zeker gezien het feit dat er een aantal mensen buiten de sector in zitten, met een minder groot zakelijk netwerk dan teams met ondernemers of andere direct betrokkenen.
Verbaasd over de organisatie
Terugkijkend op deze week is Van de Kamp verbaasd over de enorme organisatie van het evenement dat helemaal vlekkeloos verliep. „In totaal zijn er 1.700 mensen belangeloos aan het werk. Daar komen dan de 5.000 deelnemers nog bij. Het voelt als één grote familie.” Ook voelt hij zich trots op de agrarische sector. „Ik merk dat mensen ons herkennen van vorige jaren, dat is leuk. Daar heb je de boeren weer.” Het is een element van Alpe d’HuZes dat Van de Kamp ook belangrijk vindt: dankzij BIG Challenge zet de agrarische sector zich heel positief op de kaart. „We laten zien waar we voor staan, dat we om de medemens geven. Het is hele goede PR voor de onze sector.”
En natuurlijk de vraag die aan iedereen die deelnemer wordt gesteld: volgend jaar weer? „Ik hoop wel te gaan, want ik weet zeker dat ik het zou missen als ik het niet doe. Vooral het sportieve element, je helemaal leegrammen tegen die berg. En het is ook een beetje vakantie, geen wekker zetten en genieten van de omgeving.” Ook de saamhorigheid en het doel waarvoor iedereen daar is wil hij meer meemaken. „Maar als je er niet bent geweest kun je het eigenlijk niet uitleggen.”
Dit jaar ruim 1,2 miljoen voor het kankeronderzoek
Dit jaar deed de agri- en foodsector onder de naam BIG Challenge voor de 14e keer mee aan Alpe d’ HuZes. De 226 deelnemers hebben tot begin juni ruim 1,2 miljoen euro opgehaald voor het kankeronderzoek. Sinds het eerste jaar in 2009 heeft de agrarische sector op deze manier 14 miljoen euro bijgedragen. Het is daarmee één van de grootste donateurs van Alpe d’HuZes. Alpe d'HuZes maakte donderdagavond haar tussenstand van ruim 18 miljoen euro bekend.
BIG Challenge is gestart in 2009 door Herman Houweling. Een grote groep agrarische ondernemers, adviseurs, leveranciers en andere betrokkenen zet zich keihard in om een einde te maken aan de ellende en onmacht die de ziekte kanker in onze maatschappij veroorzaakt. Dat doen ze door begin juni zo vaak mogelijk de Alpe d’Huez te beklimmen. Dankzij vele giften van bedrijven en trouwe sponsors, uiteenlopende acties en persoonlijke donaties slagen de deelnemers erin dit mooie resultaat neer te zetten.
Meld je hier vrijblijvend aan voor editie 2025, medio oktober organiseert BIG Challenge een aftrapbijeenkomst.