Positieve resultaten bij proef met landbouwverkeer op Twenteweg bij Hardenberg
Bij deze proef mogen landbouwvoertuigen die sneller kunnen rijden dan 25 kilometer per uur op de N343 komen tussen de Europaweg en Bruchterweg over een afstand van 2 kilometer. Daardoor hoeven zij niet meer door de kern van Hardenberg zelf te rijden. De verwachting is dat zo het risico van de gevaarlijke combinatie landbouwverkeer en fietsers in Hardenberg kleiner wordt, maar tegelijkertijd het risico op de drukke provinciale weg groter.
Vertraging beperkt
Met camera’s, het afnemen van enquêtes en het analyseren van reistijden is nu onderzocht wat er gebeurt bij deze gezamenlijke proef van provincie en gemeente. Een belangrijke conclusie is dat het verbod op de N343 om landbouwvoertuigen in te halen niet altijd wordt nageleefd door automobilisten. Toch heeft dat (nog) niet tot gevaarlijke situaties geleid. Door de aanwezigheid van het landbouwverkeer moeten automobilisten op de N343 vooral in de spitsuren wel rekening houden met een iets langere reistijd. Die vertraging is volgens het onderzoek beperkt.
Uit een enquête onder automobilisten en fietsers blijkt dat 80 procent van de respondenten vindt dat de verkeersveiligheid op de N343 door de proef gelijk is gebleven of is verbeterd. Zo’n 20 procent vindt dat die is verslechterd en 10 procent van de automobilisten zegt deze route nu liever te vermijden. De bestuurders van landbouwvoertuigen zelf vinden het veilig om over de drukke provinciale weg te rijden, ondanks het dus verboden inhalen door sommige automobilisten.
Tweederde deel van de ondervraagden vindt de verkeerssituatie op de Bruchterweg en Europaweg in Hardenberg zelfs verbeterd.
Regenachtig
De onderzoekers nuanceren de resultaten wel. Door werkzaamheden aan een rotonde in Hardenberg is landbouwverkeer al sinds 2 april toegestaan op de N343, maar het onderzoek is later begonnen en gaat over een beperkte periode. Bovendien was dat in een regenachtige periode waardoor er minder landbouwverkeer reed dan gebruikelijk.
Eind augustus worden de campagneborden verwijderd om daarmee de situatie ook te kunnen monitoren zónder deze borden. Eind 2024 vindt een eindevaluatie plaats waarbij wordt besloten of de pilot na 31 maart 2025 wordt beëindigd of omgezet in een definitieve situatie.
Niet meer langs scholen
Het CDA Hardenberg en Overijssel hebben vorig jaar bij GS van Overijssel aangedrongen op deze proef waardoor grote landbouwvoertuigen niet meer door het centrum van Hardenberg en langs drie scholen voor voortgezet onderwijs hoeven te rijden. ‘Landbouwmachines worden steeds groter en sneller en dat zorgt geregeld voor gevaarlijke situaties, vooral op de druk bereden Bruchterweg.’
Tekst: Lauk Bouhuijzen