Overijssel: ‘Extern salderen met veehouderijen uit Windesheim nodig voor IJsseldijkversterking’
Het gaat om een groot project dat minimaal 250 miljoen euro kost en minstens zeven jaar zal duren: de verbetering van de IJsseldijk over een afstand van bijna 30 kilometer tussen Olst en Zwolle. De planning is dat het werk in het najaar van 2025 zal starten, maar dat is uiteraard mede afhankelijk van ingediende zienswijzen. Tot en met woensdag 4 december liggen het ontwerp Projectbesluit, de MER (Milieu Effect Rapportage) en de ontwerpvergunningen ter inzage.
Veiligheid
De IJsseldijk tussen Zwolle en Olst beschermt Salland. Met de dijkversterking wordt straks weer aan de wettelijke veiligheidseisen voldaan. Het project is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Verreweg het meeste geld voor de IJsseldijk komt ook uit dit fonds. Volgens GS is de natuurwinst na de realisatie van het project en de overige provinciale doelen zoals veiligheid groot genoeg om de vergunning te verlenen op basis van extern salderen.
Een belangrijk onderdeel is het omzetten van 40 hectare agrarische grond op landgoed Windesheim in nieuwe natuur. Het gaat om een inmiddels al leegstaande veehouderij die pas tien jaar geleden op deze plek werd gebouwd na een eerdere gedwongen verplaatsing. Het werk aan de dijkverbetering zal voor 65 procent met elektrisch materieel gebeuren, maar voor de rest zijn dus stikstofrechten nodig.
Volledige schadevergoeding
Uitgangspunt van de gevoerde of nog te voeren gesprekken met honderden grondeigenaren en andere betrokkenen is volledige schadevergoeding. Omgevingsmanager van het waterschap Wilgert Veldman: „En dat gaat dan van vergoeding voor gras dat boeren tijdens de werkzaamheden niet kunnen maaien tot aankoop van grond die we nodig hebben. Daarvoor schakelen we onafhankelijke taxateurs in. Mensen mogen, en dat gebeurt nu al, natuurlijk ook eigen adviseurs inschakelen. Ook die kosten willen we in principe vergoeden.”
De planning is dat in het najaar van 2025 Boskalis als aannemer start bij het buurtschap Herxen. Het werk wordt gefaseerd uitgevoerd. In totaal is de bijna 30 kilometer onderverdeeld in 15 trajecten. Er verdwijnen damwanden van meer dan tien meter de dijk in, die zelf ook wordt verbreed. Daarmee moet ‘piping’ worden voorkomen, waarbij kwelwater zand uit het dijklichaam wegspoelt.
Het zijn vooral kunststof damwanden, inmiddels al besteld, behalve op plekken waar woningen of bedrijven staan. Daar worden stalen damwanden gebruikt. De plaatsing van kunststofwanden, die zeker 100 jaar mee moeten gaan, levert namelijk meer overlast voor de omgeving op.
Start bij Herxen
De planning is dat in het najaar van 2025 de schop de grond ingaat bij het buurtschap Herxen. Het werk wordt gefaseerd uitgevoerd en niet alles tegelijk. In totaal is de bijna 30 kilometer onderverdeeld in 15 trajecten. Er verdwijnen dan damwanden van meer dan tien meter de dijk in, die zelf ook wordt verbreed. Bij het Engelse Werk in Zwolle wordt de dijk ook zeker anderhalve meter verhoogd. De provincie Overijssel coördineert de terinzagelegging. Op zowel de website van de provincie als die van het project IJsselwerken staat sinds donderdag 24 oktober meer informatie over deze terinzagelegging.
Tekst: Lauk Bouhuijzen
Beeld: Waterschap Drents Overijsselse Delta