Ook Agractie plaatst kritische noten bij zoneringsplan Gelderland

De provincie wil met zoneringsbeleid rond de Veluwe en nabij Winterswijk de vergunningverlening uit het slop trekken. Rond de Veluwe moeten boeren binnen 500 meter van een stikstofgevoelige habitat mogelijk extra maatregelen nemen om de stikstofuitstoot terug te dringen.
Agractie roept Gelderland op om met deze ondernemers binnen de zones een vrijwillig traject in te gaan en geen dwang in te zetten. Daarbij zou het 'trappetje van Remkes' centraal moeten staan: innovatie, verplaatsing, extensivering, omschakeling of opkoop.
Dwang of niet?
Dat er mogelijk wel sprake van dwang gaat zijn, blijkt volgens Van Zijtveld uit berichtgeving in de media. Tegenover de Telegraaf meldde een provinciewoordvoerder dat alle bedrijven in 2035 aan de eisen moeten voldoen: 'Lukt dat niet, dan kun je overwegen het bedrijf te verplaatsen. In het uiterste geval zullen we handhavend moeten optreden.'
Dwang is tegen het zere been van Agractie: 'Het feit dat Gelderland in haar aankondiging al spreekt van de mogelijkheid van ‘gedwongen vertrek’, is een no-go! En dat geldt dus impliciet ook voor doelstelling om in 2035 een bepaald doel te hebben bereikt op basis van doelsturing.'
Twijfels over werking plan
Verder plaatst de voorzitter in de brief ook wat kritische opmerkingen: zo vraagt ze zich af waarom Gelderland kiest voor zones van 500 meter en niet voor stroken van 250 meter nabij stikstofgevoelige habitats. De organisatie pleit al langer voor wettelijke significatienstroken van 250 meter.
De agrarische club twijfelt dan ook of het voorstel PAS-melders gaat helpen en of de vergunningverlening buiten de zones wel op gang gebracht kan worden. Volgens Gelderland kan dit met het invoeren van emissiebeleid binnen de gebieden.
Agractie wijst op dat hiervoor landelijke inzet nodig is en zal hier bij de Commissie Schoof ook voor gaan pleiten. 'Op het moment dat significantiestroken wettelijk geregeld zijn hoeft er buiten de stroken geen passende beoordeling meer plaats te vinden om een natuurvergunning te krijgen.'
Op provinciaal niveau een bufferstrook invoeren die niet in de wet staat opgenomen houdt juridisch dus geen stand, meent de boerenclub.
Betere natuurdoelanalyses
In de ogen van Van Zijtveld was het beter geweest als de provincie betere natuurdoelanalyses had gemaakt en de bestaande beheerplannen had geëvalueerd. Zo zou duidelijk worden of alle natuurherstelmaatregelen wel zijn uitgevoerd en wat er nog nodig is. Zo'n zoneringsplan zou dan een integraal onderdeel van een nieuw beheerplan gemaakt kunnen worden, zo staat in de brief.
Veel vragen
Daarnaast is er nog veel informatie onduidelijk: Hoeveel emissie gaat er de lucht in? Wat is de feitelijke natte en droge depositie op Natura 2000-gebieden? Hoe gedragen stikstofoxiden en ammoniak zich in de lucht? Van Zijtveld constateert daarom: 'Het feit dat er geen consensus over deze vragen bestaat maakt dat het feitelijk onmogelijk, en derhalve ook onwenselijk, is om nu een strak generiek emissiebeleid te formuleren, laat staan dat de tijd rijp is voor emissiesturing (doelsturing).'
Agractie staat open voor een gesprek met het provinciebestuur over het plan.