Top 3 van boerenergernissen over leveranciers
Kijkend naar de top 3 ergernissen over de grens zeggen boeren in Duitsland zich naast het niet nakomen van afspraken te ergeren aan een te late levering en een slechte advisering. Deze eindigen respectievelijk op de tweede en derde plaats. In Engeland staat een te late levering op de tweede plek en drammerigheid juist op de derde plek.
Het niet nakomen van afspraken is voor Nederlandse en Duitse boeren een doorslaggevende reden om de relatie met een leverancier te beëindigen. In Engeland is juist een te hoge prijs de belangrijkste reden om de relatie daadwerkelijk te beëindigen.
Ondanks het gegeven dat in iedere relatie wel eens wrijving ontstaat, zijn de agrariërs in alle landen wel dik tevreden met hun huidige leveranciers. Nederlandse boeren waarderen hun leveranciers gemiddeld met een 7,6. De Duitse en Engelse respondenten geven hun leverancier gemiddeld een 8.
Keukentafelgesprek onder druk
“Van oudsher kenmerkt de relatie tussen boer en leverancier zich voornamelijk door persoonlijk contact aan de keukentafel”, zegt Herman Bodewes, manager van het AgriLab bij CRM Partners. “Nieuwe ontwikkelingen zorgden er enkele jaren geleden al voor dat dit model onder druk is komen te staan. Leveranciers werken steeds fabrieksmatiger en leggen zich steeds meer toe op digitale communicatiemiddelen.”
Een gevolg hiervan is dat de bezoekfrequentie omlaag gaat en de communicatie korter en krachtiger wordt. “De grote vraag is echter wat het effect hiervan is op de relatie met de ondernemer. Hoe beoordelen agrariërs de huidige relatie met hun leveranciers? Wat zijn hun ergernissen? En wat zijn belangrijke redenen om de relatie te beëindigen?” Volgens Bodewes moet de leverancier kennis nemen van de wensen van de klant en hierop anticiperen. “Zo kan de relatie naar een hoger plan getild worden. Het vastleggen en beschikbaar maken van klantinformatie is hierin een belangrijke stap.”
Tekst: Henny Lenkens
Beeld: Ruth van Schriek