Trotse boerenfilmpjes gezocht
De video-oproep maakt onderdeel uit van de mediacampagne ‘Mede mogelijk maken’, die de coöperatie in april lanceerde. Acht leden uit verschillende landbouwsectoren laten daarin via video’s zien waar ze voor staan met hun bedrijf en hoe het er aan toe gaat op een modern bedrijf. Vanuit de varkenshouderij doet zeugenhouder Edwin Daandels uit Heeswijk-Dinther mee. Oostdam: ‘Met name de veehouderij en de bollenteelt staan maatschappelijk gezien onder druk. Vanuit onze leden kwam de vraag of wij daar als coöperatie niet iets aan zouden kunnen doen. Onderdeel van de bedachte campagne is de oproep om zelf video’s te maken en die te delen.’
Zes video's
Sinds twee weken kan iedere agrarisch ondernemer via de campagnewebsite medemogelijkmaken.nl een video uploaden. Zes boeren hebben dat al gedaan. Het idee daarachter is dat als een boer iets op video vastlegt, dat het automatisch datgene is waar trots en passie uit spreekt. Het doel is om minimaal honderd video’s te krijgen. De honderd meest bekeken video’s krijgen daarvoor in ruil een gepersonaliseerd bedrijfsbord voor op het erf.
Dagbladen
Naast de video’s plaatste Agrifirm ook in 14 regionale dagbladen een advertentie om aandacht te vragen en probeert het redactioneel aandacht te krijgen. Bij de Telegraaf en De Limburger is dat inmiddels gelukt.