Broederij Verbeek gaat reorganiseren
E dierenarts en de paraveterinair treden in dienst bij AviVet. De andere dierenarts treedt elders in dienst. De gezondheidssituatie van Kruit en zijn levensfase hebben hem bewust gemaakt van het feit dat hij toe is aan een andere uitdaging, meldt Verbeek op haar website.
Bovendien wil de broederij groeien in het buitenland. Met een kleinere, platte organisatie en groei in het buitenland willen we de kostprijs verder verlagen, vertelt directeur Herman Brus na vragen van Pluimveeweb.nl. 2013 was voor Verbeek een taai jaar en ook 2014 is lastig, voegt hij hier aan toe.
Verbeek nam in 2011 in Zeewolde een nieuwe broederij in gebruik en kan daar jaarlijks 30 miljoen kuikens broeden. In het verleden vroeg de Nederlandse markt om 27 eendagskuikens, maar door de crisis in de legsector worden hennen langer aangehouden en daalde dit aantal naar om en nabij de 22 miljoen, licht Brus toe. Verbeek verwacht dat dit zo blijft in Nederland en heeft naar eigen zeggen een stabiel marktaandeel van 38 procent in Nederland.
Kostprijs verder aanscherpen
In de hele legsector zijn de marges klein en een scherpe kostprijs cruciaal. Dat betekent dat de broederij vol moet zitten, daarom richten we ons op verdere groei in het buitenland. Verbeek werkt in het buitenland samen met lokale partners die de markt, sector en cultuur kennen. Dat bevalt prima daarom gaan we dat in Nederland met dierenartsenpraktijken ook doen.
Verbeek verkoopt hennen in Nederland, Belgi Duitsland en Polen. In deze vier landen verkoopt het bedrijf ook eendagskuikens. Maar Verbeek levert ook kuikens aan klanten in Oekrae, Italien Spanje.
Groei in Polen
Verbeek groeit het hardst in Polen en heeft hier ook eigen opfokbedrijven. In ruim tweehalf jaar heeft Verbeek in dit land een marktaandeel van ruim 20 procent gerealiseerd. Maar ook in de andere markten groeit de positie van Verbeek gestaag, beweert Brus.
De broederij stapte in 2012 over van het Duitse ras Lohmann naar het Franse ras Novogen. Meer dan 90 procent van de Verbeek klanten schakelden ook over naar Novogen, zegt Brus. De directeur noemt het bijzonder knap dat zon groot aandeel is overgeschakeld naar dit betrekkelijk nieuwe ras. Volgens hem komt dit door de kwaliteit van het product en hun aanpak.
Stabiel marktaandeel in Nederland
Volgens hem heeft Verbeek geen marktaandeel verloren in Nederland doordat het voor de resterende klanten, een kleine 10 procent, eieren van andere rassen koopt en die uitbroed en levert. Er zijn leghennenhouders die eerst afwachten wat de prestaties van het nieuwe ras zijn voordat ze overstag gaan. Die willen we als klant niet kwijt daarom leveren ze hun een ander ras, verklaart de directeur.
Brus is blij dat Verbeek in 2012 overstapte naar Novogen omdat het nu in meerdere landen kuikens en hennen kan afzetten. Voorheen verliep deze afzet van Verbeek in het buitenland namelijk via Lohmann. Ook is Verbeek blij met de organisatie Novogen die goed luistert naar de klantwensen.