‘Kies de kortste weg bij lancering nieuw product’
Dat raadt Gerard Derksen, die al 40 jaar werkzaam is in de retailwereld pluimveehouders aan. Hij vertelde dit dinsdagavond 1 december tijdens de ledenvergadering van iSTEP (Informatiesysteem Transparante Eierprijzen). Volgens hem is de agrarische sector aan verandering toe. Derksen ziet veel kansen voor kortere ketens in de agrarische sector.
Pluimveehouders moeten zich afvragen wie hun klanten zijn en wat deze willen en hoe ze hierop in kunnen spelen door zich te onderscheiden, zegt Derksen.
Volgens hem hebben inkopers van supermarkten steeds minder kennis van zaken. Boeren kunnen hiervan profiteren door in de huid van de inkoper te kruipen en mee te denken over nieuwe producten of concepten waarmee supermarkten zich kunnen onderscheiden. Daarmee kunnen ze een inkoper ontzorgen.
Ketenbeheersing tot de consument
De supermarktdeskundige ziet veel kansen voor nieuwe concepten omdat supermarkten zich met unieke producten willen onderscheiden. Supermarkten zijn er volgens Derksen achter dat alleen op prijs concurreren een doodlopende weg is.
Een goede samenwerking is volgens Derksen essentieel zodat de partners de keten tot de consument kunnen beheersen en allemaal een goede marge kunnen overhouden.
Netwerken belangrijker
Pluimveehouders moeten volgens Derksen gaan netwerken zodat ze de juiste mensen ontmoeten waaraan ze hun product voor een acceptabele prijs kunnen verkopen.
Derksen is voorstander van kortere ketens en een intensieve samenwerking in de keten maar vindt wel dat pluimveehouders een plan achter de hand moeten hebben wanneer ze er niet uitkomen in de onderhandelingen met een supermarkt.
Overproductie uit de markt
Om de eierprijzen structureel op peil te houden, moet de overproductie uit de markt, volgens Derksen. Al beseft hij dat dit niet eenvoudig is.