Plukon boekt fors meer winst in 2016
Dat maakte de slachterij onlangs bekend. De sterkste groei werd gerealiseerd in Frankrijk, waar de omzet steeg tot 148 miljoen.
Volgens CEO Peter Poortinga wist Plukon Food Group een groot aantal pluimveehouders aan zich te binden. In Frankrijk zetten we in op het label getogen in Frankrijk, waarbij de slachterij dus niet in Frankrijk hoeft te staan. Dat segment loopt prima. Het land is hierdoor gegroeid tot het derde afzetland van de pluimveeproducent.
Iets hogere omzet
Met 1,4 miljard euro lag de omzet 1,8 procent hoger dan in 2015. De operationele winst steeg met 16 procent ten opzichte van 2015. Naast de sterke groei in Frankrijk, nam de export naar Zuid-Afrika en het Verre Oosten toe in 2016. In Nederland realiseerde Plukon een omzet van 437 miljoen euro in 2016, in Duitsland 402 miljoen euro.
De winsttoename is volgens Plukon naast het beter presteren op de markt ook te verklaren door lagere financie uitgaven door middel van de terugtreding van Gilde en Agrifirm uit de onderneming.