Agrifirm wil klant weer centraal stellen
De nieuwe visie van de coeratie werd vandaag in het bijzijn van werknemers en pers op het hoofdkantoor in Apeldoorn wereldkundig gemaakt. Die visie luidt: een verantwoorde voedselketen voor toekomstige generaties. Vanuit de maatschappij komen er steeds meer eisen ten aanzien van de landbouw, de vraag waaraan boeren moeten voldoen wordt complexer. Tegelijk professionaliseren agrarische ondernemers en zoeken ze een partner die daarin meegaat. Door de kennis die we binnen de hele organisatie beschikbaar hebben te bundelen en beter toe te passen, kunnen we op het boerenerf een kwalitatief beter advies gaan geven, aldus Hordijk.
Kennis bundelen
De invulling van die visie zet de interne organisatie flink op de kop. Zo zit de kennis verspreidt in verschillende afdelingen, dochterondernemingen en landen. Via werkgroepen zal die kennis gebundeld gaan worden, zoals dit voorjaar gebeurde met het verlagen van fosfaat in het voer. Om het aandeel fosfaat op het boerenerf naar beneden te krijgen werden deskundigen van de afdelingen Plant, Feed en Exlan bij elkaar gezet. Deze aanpak leidt er toe dat we lager uitkomen dan de rest van de industrie. Dat zorgt voor een duurzamere voedselketen en levert veehouders lagere voerkosten op.
Koninklijk
De nieuwe organisatie krijgt een opdeling in drie divisies: arable solutions, nutritional solutions en industrial solutions. Alle merken worden daar onder gehangen en de logos van die merken krijgen allemaal de toevoeging Royal Agrifirm Group. Het koninklijke tintje is met name in het buitenland een onderscheidend kenmerk. Verder zullen op alle vrachtwagens fotos van kinderen verschijnen, om de visie van volgende generaties te benadrukken.
Naast leden
Ruud Tijssens, directeur coeratiezaken, benadrukte dat de coeratie ook meer naast de leden wil gaan staan om de verduurzaming op het boerenerf te realiseren. Hij stelt dat er bij conceptontwikkeling meer geld op het boerenerf moet komen, zodat boeren de transitie naar een duurzamere bedrijfsvoering kunnen maken. Conceptontwikkeling gaat te langzaam en er dienen andere afrekenmodellen te komen. Daar gaan we ons ook meer voor inzetten.
Nabetaling
Of de nieuwe visie ook tot een hogere nabetaling leidt voor leden, wilde Hordijk niet zeggen. We willen internationaal groeien, dus dat moet meer geld opleveren voor decoeratie. Het is ook een doel om de winstgevendheid te verbeteren en tegelijk concurrent op prijs te blijven in de markt."