Onderzoek naar voerleveranciers van start
Met het onderzoek wordt onder andere gekeken wat de belangrijkste redenen zijn waarom veehouders klant zijn van een bepaalde voerleverancier en hoe veehouders de kwaliteit van het voer, de voerprijzen en de bedrijfsbegeleiding van hun voerleverancier beoordelen. Ook wordt veehouders, die geswitcht zijn van voerleverancier, gevraagd naar de reden hiervan.
Ter verbetering van veevoerbedrijven
Voermonitor 2018 wordt net als in 2014 en 2016 uitgevoerd door Geelen Concultancy. Het uiteindelijke doel van de vragenlijst is dat de voerleveranciers de veehouders nog beter van dienst kunnen zijn. Het onderzoek kan concrete verbeterpunten opleveren en voerleveranciers zien hoe goed zij scoren in vergelijking met de gemiddelde voerleverancier (klanten versus niet-klanten).
Met VoerMonitor 2018 kan ook een analyse worden gemaakt of de veehouders hun voerleverancier beter of slechter beoordelen in vergelijking twee of vier jaar geleden. Met andere woorden: op welke aspecten is het bedrijf vooruit gegaan en op welke aspecten niet, of heeft er zelfs een achteruitgang plaatsgevonden? Zo scoorden mengvoerleveranciers in 2016 beter op innovatief karakter dan in 2014, maar slechter op het gebied van betrouwbaarheid in prijsstelling. Wellicht geeft 2018 weer een heel ander beeld.
Betrouwbaarheid
Het onderzoek wordt ondersteund door kleine, middelgrote en grote, particuliere en coeratieve voerleveranciers. Jan Geelen van Geelen Consultancy hoopt op een flink aantal respondenten: Er worden prijzen verloot onder de deelnemers aan de vragenlijst, maar dat zou voor de boeren niet de drijfveer van deelname moeten zijn. Deelname draagt bij aan extra betrouwbaarheid van het onderzoek en dat is het belangrijkste.