Voerleverancier moet eerlijk over problemen zijn
Dat blijkt uit een enque van Pluimveeweb. 'Bij ons wordt er maar naar n iemand geluisterd als het om advies gaat en dat is de dierenarts; die betaal ik daarvoor. De voervoorlichter wordt gestuurd om te vertellen dat het nooit aan het voer ligt.' Dat is n van de reacties van vleeskuikenhouders op de enque over voer.
Desondanks zijn vleeskuikenhouders wel tevreden over hun voerfabrikant. Zowel reguliere als vleeskuikenhouders met trager groeiende kuikens geven hun voerfabrikant gemiddeld zelfs een 8,2.
Verbeterpunten
Al zijn er ook zeker verbeterpunten. Een derde van de deelnemende vleeskuikenhouders vindt dat voerfabrikanten zich moeten verbeteren in het leveren van goed voer voor een marktconforme prijs. Wat er ook gebeurt in de markt, de voerleveranciers zorgen goed voor zichzelf. Als boer heb je pieken en dalen vanwege de markt, maar voerleveranciers houden altijd hun marges op peil. Daarom vind ik de voerprijs altijd iets te hoog, luidt een reactie.
Bovendien vindt 14 procent dat de voerkwaliteit verbeterd moet worden en wil 12 procent dat zijn of haar voerfabrikant meer openheid geeft over de voersamenstelling.
Eerlijk over problemen zijn
Opvallend is dat een vijfde van de vleeskuikenhouders vindt dat voerfabrikanten eerlijker moeten zijn bij problemen. Wanneer we natte stallen hebben, ligt het nooit aan de voerkwaliteit maar altijd aan het management, de kuikens of andere factoren volgens onze voervoorlichter. En dat terwijl ik van meerdere collega-vleeskuikenhouders, die van dezelfde voerfabrikant voeren, hoor dat zij ook kampen met natte stallen, vertelt een vleeskuikenhouder.
Wees gewoon eerlijk bij problemen. Liegen heeft niemand wat aan. Door samen naar een oplossing te zoeken, help je als voervoorlichter een vleeskuikenhouder en voeg je wat toe aan de sector, vervolgt hij.
De vleeskuikenhouder betreurt het dat er in de sector veel voervoorlichters rondlopen die vanwege commercie belangen liegen over problemen. Deze voorlichters kosten de vleeskuikensector tonnen of zelfs miljoenen terwijl ze niks toevoegen en alleen voor een hoop ergernis zorgen bij vleeskuikenhouders. Dat moet echt anders om een toekomstbestendige vleeskuikensector te houden. Collega-vleeskuikenhouders beamen zijn verhaal.
Vakblad Pluimveeweb
Het merendeel van de deelnemende reguliere vleeskuikenhouders is tevreden over de voerkwaliteit in relatie tot de diergezondheid. Slechts 17 procent is ontevreden omdat hun kuikens te vaak met poot- of darmproblemen kampen. Bij ons laat de strooiselkwaliteit te wensen over, reageert een andere vleeskuikenhouder. Opvallend is dat meerdere vleeskuikenhouders met trager groeiende kuikens zegt dat hun kuikens vaak met pootproblemen kampen.
Lees de belangrijkste uitkomsten van de enque donderdag 30 augustus in vakblad Pluimveeweb.Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet?Vraag dan hier een gratis proefnummeraan.
Verantwoording enque
De enque van Pluimveeweb is in augustus 2018 toegestuurd aan 460 actieve Nederlandse vleeskuikenhouders die met hun e-mailadres staan geregistreerd in de database van Agrio. In totaal vulden 78 vleeskuikenhouders de enque in, waarvan 52 met reguliere en 26 met trager groeiende vleeskuikens. 66 vleeskuikenhouders vulden alle vragen in; ruim 10 procent van alle 630 vleeskuikenhouders in Nederland. Het aantal respondenten is te laag voor een representatieve uitslag, maar de enque geeft een goede indicatie hoe vleeskuikenhouders denken over voer en hun voerleverancier. Pluimveeweb onderzocht de meest opvallende uitkomsten.