De Haan: 'Verdiep je in afzetmogelijkheden'
Recent was in het nieuws dat het gerucht gaat dat Aldi Sud en Rewe vanaf 2020 geen Nederlandse eieren meer willen verkopen. Hennie de Haan, voorzitter Nederlandse Vakbond Pluimveehouders, is bezorgd over de snelle ontwikkelingen op de eiermarkt en roept legpluimveehouders op om in dialoog te gaan met hun eierhandel.
Marktinformatie
De Nederlandse legpluimveesector bestaat uit 850 leghennenhouders die voor het overgrote deel hun eieren afzetten via eierhandelaren. Met de 3 procent stijgende productie in Europa en het feit dat omringende landen meer lokaal geproduceerde eieren willen verkopen, dienen legpluimveehouders zich te verdiepen in de veranderende eisen van hun afzetmarkten.
Na Jumbo legt ook AH sinds afgelopen maand alleen eieren in het schap die minimaal 1 ster BLK hebben. Plus verkoopt al jaren alleen vrije uitloop- en biologische eieren, waardoor de thuismarkt van gewone scharreleieren als tafelei krimpt.
Als de consumptie niet navenant toeneemt met de stijgende productie in met name Polen, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Roemeni en de marktvraag wel verandert, heeft dat gevolgen voor de afzetmogelijkheden van Nederlandse eieren. Pluimveehouders dienen zich daar bewust van te zijn, zeker als zij tafeleieren voor de Nederlandse of Duitse markt willen blijven produceren. Duitsland is 70 procent zelfvoorzienend en groeit met name in de segmenten biologisch en Freiland. De verwachting is dat Duitsland snel kan voorzien in de eigen behoefte aan luxere tafeleieren, de bovensegmenten.
Toekomstbestendige bedrijven
De vraag naar 1 ster Beter Leven Keurmerk-eieren is nu hoog. Vanuit de markt hoor je dat vrije uitloopeieren daarom met code 2 gestempeld worden. Deze afwaardering van eieren en verdringing van het assortiment is geen goede ontwikkeling, zegt De Haan.
De Nederlandse pluimveesector moet van de overheid verder verduurzamen, maar dan moeten de bedrijven ook toekomstbestendig zijn, ook in financieel economisch opzicht. Het is belangrijk dat de eiermarktsegmenten beter op elkaar worden afgestemd. Het ene segment moet niet het andere verdringen zonder dat de consument begrijpt dat zijn keuzemogelijkheden worden beperkt en hij alleen kan kiezen uit duurdere eieren. Dat gaat ten koste van een groot aantal leghennenhouders.
Produceer je als pluimveehouder altijd reguliere' bruine scharreleieren? Ga dan na wie je afnemer is, op welke markten is die actief? De kostprijs van bruine scharreleieren is hoger. Denk de volgende ronde goed na welke kippen je opzet. Wat zijn de mogelijkheden in andere segmenten en kan ik dat op mijn bedrijf realiseren? En wil ik dat?, legt De Haan uit.
Open dialoog
Je kunt als legpluimveehouder mopperen op de veranderde eisen maar je kunt beter in overleg gaan met eierhandelaren en marktdeskundigen om op tijd keuzes te maken voor eventuele veranderingen op stal- of bedrijfsniveau zodat weloverwogen beslissingen kunt nemen, adviseert de NVP-voorzitter.
Ze raadt studieclubs aan eierhandelaren en deskundigen uit te nodigen en samen te filosoferen wat er staat te gebeuren en hoe je daar als individuele pluimveehouder mee om kunt gaan.
Pluimveehouders kunnen zichzelf vragen stellen: Wat gebeurt er als morgen mijn eieren de industrie in gaan? Of als ik voor dagprijzen moet produceren? Als bepaalde eieren niet meer nodig zijn, kost het de legpluimveehouder geld. De inkopers van retailers zijn daarbij koning, maar flexibel meebewegen met een grillige/veranderende marktvraag is voor pluimveehouders lastiger dan degene die de doosjes in de winkel in het eierschap moet zetten. Een handelaar kan sneller schakelen, door het assortiment aan te passen naar de wensen van de retailinkoper en overstappen op een andere samenstelling van zijn assortiment, dan een pluimveehouder die gebonden aan productieperiodes en bedrijfsmogelijkheden is."