Uitslag stelling: deelname televisieprogramma’s heeft positieve invloed op imago boeren
Meer dan de helft van de mensen die hun stem uitbrachten vindt dat boeren door deel te nemen aan televisieprogramma’s de kans krijgen om zichzelf en hun werkzaamheden in een positief daglicht te stellen. Ruim 35 procent van de stemmers vindt dat deelname aan televisieprogramma’s resulteert in meer respect en sympathie voor boeren.
Nog geen 10 procent van de mensen die hebben gestemd vindt niet dat het deelnemen aan televisieprogramma’s een gunstige uitwerking heeft op het imago van boeren. Een argument dat hiervoor gegeven wordt is dat televisieprogramma’s een vertekend beeld kunnen geven. Daarnaast stelt een kleine 2 procent dat het deelnemen aan televisieprogramma’s niet past bij het ‘nuchtere karakter’ van boeren. Een stemmer vindt dat deelname aan televisieprogramma’s het imago van boeren juist verslechtert.
Expeditie Robinson
Aanleiding voor deze stelling was de deelname van melkveehouder Jan Bronninkreef uit Dijkerhoek (OV). Hij won het programma. Bronninkreef zei blij te zijn dat hij door zijn deelname de veehouderij in een positief daglicht kan stellen. Het programma kent met Bronninkreef de tweede winnende boer in drie jaar tijd. In 2016 won boerin Bertie, die bekend werd door haar deelname aan Boer zoekt Vrouw.
Tekst: Renske Luimes
Renske is opgegroeid op een klein gemengd bedrijf. Bij Agrio kan ze haar grootste hobby, namelijk schrijven, combineren met haar voorliefde voor de landbouw.
Beeld: Ruth van Schriek