ForFarmers niet bang voor CO2-heffing voor bedrijven

Algemeen directeur Yoram Knoop vertelde dat woensdag op het hoofdkantoor in Lochem (GD) bij een toelichting op de jaarcijfers van 2018. Zijn collega-directeur Jan Potijk (die in april vertrekt bij ForFarmers om het rustiger aan te gaan doen) voegde daar aan toe dat hij blij is met de kringloopvisie van LNV-minister Carola Schouten vorig jaar presenteerde. „Haar visie bevestigt alleen maar dat de keuze wij als ForFarmers al eerder hebben gemaakt de juiste was.”
ForFarmers loopt daarbij op tegen het verschil tussen ‘feit en perceptie’ in de maatschappij, bijvoorbeeld over het gebruik van soja in veevoer, en gaat daarover ook in gesprek met de supermarkten. „Zo hebben we Albert Heijn hier op bezoek gehad. Die waren eigenlijk verbaasd over de professionaliteit waarmee we een onderwerp als duurzaamheid en footprint aanpakken. We kunnen aantonen dat zonder de soja die we importeren uit Latijns-Amerika, 10 procent van het totale volume aan veevoer, we qua duurzaamheid drie stappen achteruit zetten. Dat vertellen we de retail ook”, weet Knoop.
De nieuwe directeur Nederland (sinds 1 januari) bij het concern, Pieter Wolleswinkel vindt dat een belangrijke zaak. „De consument wil steeds vaker weten waar zijn vlees vandaan komt, hoe het geproduceerd wordt en wat de milieu-impact is. We hopen en verwachten dat de supermarkten ons verhaal doorvertellen aan hun klanten, inclusief het feit dat we enorme reststromen bij de productie gebruiken”, vond Wolleswinkel. Zijn collega Knoop ziet zeker in de nabije toekomst de veel minder productieve sojateelt in Europa niet als serieus alternatief voor import uit Latijns-Amerika.
Brexit
De Brexit, wanneer dat dan ook gaat gebeuren, wordt door ForFarmers niet als bedreiging maar eerder als kans gezien voor de belangrijke Britse vestiging. „Het Verenigd Koninkrijk is qua vlees voor 70 procent zelfvoorzienend. Na een Brexit zal dat cijfer omhoog gaan, zo is de verwachting. Dat betekent enerzijds een beperkte daling voor de exporterende varkenshouders in Nederland, Duitsland en Denemarken, maar anderzijds voor onze Britse vestiging juist een stijging van de voerafzet. We verwachten dat die stijging groter is dan de daling. Het is wel zo dat door de huidige onzekerheid rond de Brexit niemand daar nu al durft te investeren in grote nieuwe varkensbedrijven”, zo constateert Knoop.
Uitbreiding
De vier overnames vorig jaar - Tasomix in Polen, Maatman en Van Gorp Biologische Voeders in Nederland en Voeders Algoet in België - waren een unicum in de geschiedenis van het voerconcern. Consequent blijft het streven gericht op sterke marktposities in een beperkt aantal landen. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk is ForFarmers marktleider, in België is het nummer twee en in Duitsland en Polen nummer vier. „De schaalgrootte is op zich geen maatstaf voor succes, maar die is wel belangrijk voor een efficiënte productie. De Nederlandse productielocaties zijn al behoorlijk efficiënt, maar komende twee jaar willen we toch een nieuwe slag maken. Met wat minder mensen meer doen. Dat betekent dat we met zo’n 150 fte’s minder willen gaan werken. Zo’n 25 daarvan vervallen bij een Britse fabriek die we gaan sluiten omdat we in Exeter een modern nieuw bedrijf hebben gebouwd. Ik kan niet zeggen hoe de ontslagen over de andere vier landen verdeeld worden. Nederland en België zijn onze belangrijkste afzetmarkten, dus dat zal in de cijfers terug te vinden zijn. We rekenen ook op natuurlijk verloop”, zeggen Knoop en Potijk.
Overnamekandidaten
Ook komende jaren blijft ForFarmers kijken naar mogelijke overnamekandidaten in binnen- en buitenland. „In Nederland zijn nu nog 60 zelfstandige voerbedrijven. Het is altijd goed om naar de leeftijden van die bedrijven en vooral van hun eigenaren te kijken”, zo geeft Potijk toe.
Zijn collega Knoop sluit niet uit dat voor overnames ook buiten de vijf huidige productielanden wordt gekeken maar wil geen kandidaat-landen noemen. „Ons uitgangspunt is al jaren hetzelfde: Liever sterk op minder afzetmarkten dan op meer markten kleinere posities innemen en daarbij kijken naar Europa plus. Vergeet niet dat ForFarmers er voor onze boeren is, niet om meer voer te verkopen hoe raar dat misschien klinkt. Het rendement bij die boer staat altijd voorop, daarvoor investeren we fors in extra kennis bij onze medewerkers. Daarom hebben we ook onze bestaande samenwerking met Nutreco voor vijf jaar verlengd en uitgebreid. We willen de boer een compleet aanbod kunnen doen, ook met specialiteiten zoals bijvoorbeeld kalvermelk. Dat gaat om relatief kleinere hoeveelheden maar dat is wel heel erg belangrijk voor de boer op diens erf.”
Polen
Positief is ForFarmers over de ontwikkelingen in Polen. „Op pluimveegebied gaat het daar heel erg goed. Het land vervult een steeds belangrijkere rol in Europa. De Poolse pluimveebedrijven zijn er al groter dan hier in Nederland, iets wat zeker niet geldt voor de varkens- en rundveebedrijven. Over een aantal jaren hopen we als ForFarmers in Polen marktleider te zijn. Nu zijn we nog nummer 4 maar in sommige regio’s nemen we de derde plaats in achter onder meer koploper Cargill. Van oudsher waren we als ForFarmers altijd sterker in varkens- en rundveevoer, maar dat is nu niet meer zo. Die sterke groei in Polen heeft alles te maken met de stijgende populariteit van kippenvlees, niet alleen in Europa maar wereldwijd. Het imago ervan wordt steeds beter, de prijs is lager dan bij varkens en rundvlees, de productie is efficiënt, dat speelt allemaal mee. Daar verandert ook deze week zonder vlees niets aan, zo is onze verwachting.”
Tekst: Lauk Bouhuijzen
Beeld: Lauk Bouhuijzen