LTO krijgt onvoldoende, vakbonden voldoende van leden
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
- De leden geven ZLTO een 5,0, LTO Noord en LTO/NOP een 5,4 en de LLTB een 5,7. De fusie-organisatie POV scoort iets beter met een 6,8, maar alleen de sectorale belangenbehartigers Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV), Dutch Dairymen Board en Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) scoren boven een 7.
- 47 procent van de deelnemers aan het onderzoek is lid van een LTO-organisatie.
- De NMV en NAV krijgen ook ruim 2 punten meer op een schaal van 10 ten opzichte van de LTO-organisaties voor promotie van mijn sector, communicatie naar de leden toe, toekomstvisie voor mijn sector, toekomstvisie op de landbouw in het algemeen, het aanvoelen van wat er ‘leeft en speelt’ onder de leden en belangenbehartiging.
- Leden van LTO waarderen alleen belangenbehartiging op regionaal niveau (6,4) en deskundigheid van de regionale bestuurders (6,2) hoger.
- De eigen bestuursleden van LTO geven op de verschillende onderdelen hun eigen organisatie een krappe 6 en voor bijvoorbeeld het aanvoelen van wat er leeft en speelt onder de leden een 5,9.
- 13,8 procent van de deelnemers aan het onderzoek zegde in de afgelopen vijf jaar het lidmaatschap van LTO op.
- Van de ruim 52 procent van de deelnemers die geen lid is van een LTO-organisatie, geeft 35 procent aan nooit (meer) lid van een LTO-organisatie te worden. Niet-leden zijn wel over te halen wanneer LTO duidelijker stelling neemt en beter doorpakt op belangrijke thema’s (24%), aan betere landelijke belangenbehartiging doet (19%) en beter luistert naar leden (13%).
Verantwoording onderzoek
Aanleiding voor het onderzoek is de grote onvrede onder boeren over de belangenbehartiging. Het onafhankelijke onderzoek is uitgevoerd in januari 2019 door agrarisch marktonderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen in opdracht van Agrio uitgeverij. De opzet en vragen zijn van tevoren voorgelegd aan en gelezen door de belangenorganisaties, waarbij LTO voorafgaand aan het onderzoek aangaf positief te staan tegenover de vragenlijst. Het onderzoek is toegestuurd aan 18.500 boeren uit de databases van Agrio en Geelen Consultancy en digitaal verspreid via de websites van Agrio onder met name melkveehouders, akkerbouwers, varkens- en pluimveehouders; de doelgroepen waarop Agrio zich via haar media richt en over een adequate en actuele database beschikt. Het onderzoeksresultaat is gebaseerd op 1968 ingevulde vragenlijsten.