Suzanne Ruesink:
Regisseur en marketeer van boerderij en Farm & Country Fair

Samen met haar familie werkt ze nabij het gehucht IJzerlo (GD) aan melk met meerwaarde. Hun boerderij met melkvee en varkens heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van een op kostprijs en grootschaligheid gerichte strategie naar een multifunctioneel geheel van boerderij en Farm & Country Fair, die elkaar versterken. In het hart van het oudste gedeelte van de (woon) boerderij is ook nog eens een indrukwekkende verzameling poppen en kinderwagens te vinden, in een ruimte die sinds kort dienst doet als horeca gelegenheid.
Brug slaan met Beter Leven
Suzanne Ruesink, zelf werkzaam geweest in de supermarktwereld en naar eigen zeggen geen type om 14 keer per week in de melkstal te staan, wil in tien jaar tijd iedereen persoonlijk leren kennen die hun boerderijproducten koopt. Bijvoorbeeld boerderij-ijs onder zogenaamde ‘private label’, maar ook Beter Leven-melk, waarvoor een 6 eurocent hogere melkprijs wordt betaald. De investeringen bedroegen 25.000 euro, vooral in extra ruimte per koe, watervoorziening, extra weidegang en aangepaste kalverhuisvesting. Suzanne: „De deelnemende partners aan Beter Leven-melk kunnen van elkaar leren. De Dierenbescherming wilde schuurborstels en extra waterbakjes in de kalverhuisvesting. Dat de kalveren er zoveel gebruik van zouden maken heeft me echt verbaasd. Daar heb ik van geleerd. Maar boeren overal de schuld van geven, daar ben ik echt wel klaar mee. Dierenwelzijn, milieu en natuurbescherming zijn verantwoordelijkheden van iedereen in de maatschappij, niet alleen van de boer. Met het Beter Leven-keurmerk kan de consument een bewuste keuze maken en verdienen wij er ook aan.”
Dierenbescherming tussen de standhouders
Suzanne verschijnt met regelmaat in veel bekeken TV-programma’s maar het belangrijkste podium dat ze gebruikt om een brug te slaan met de consument is de jaarlijks terugkerende Farm & Country Fair nabij haar woonplaats. Dit evenement is sinds de start in de jaren negentig inmiddels een niet meer weg te denken begrip in Oost-Nederland geworden, goed voor 40.000 betalende bezoekers.
Op de Farm & Country Fair , die vrijdag, zaterdag en zondag van 10.00 uur tot 21.00 uur (zondag 18.00 uur) gehouden wordt, staat temidden van de honderden standhouders in witte tentjes voor het eerst ook de Dierenbescherming. Zij presenteren het Beter Leven keurmerk voor melk, dat volgt op het succesvolle Beter Leven sterren keurmerk in de varkenshouderij. Dit Beter Leven Keurmerk voor melk is in samenwerking met de familie Ruesink en vijf andere melkveehouders opgezet. De melk wordt opgehaald door Farmel, verwerkt door Vecozuivel en verkocht door de Jumbo supermarktketen.
Farm & Country Fair een gemeenschap
‘Trots op ons mooie platteland’, zo luidt het thema van de Farm & Country Fair dit jaar. Een belevenisfestival middenin de natuur. Mens en dier, tuin en boerderij spelen de hoofdrol. De acht verschillende koeienrassen waaruit de 170 koppen tellende melkveestapel van de familie Ruesink bestaat zijn ook tentoongesteld op het evenementen terrein. „Mensen zijn verbaasd dat er geen evenementenorganisatiebureau aan te pas komt. Maar de Farm & Country Fair is een gezinsbedrijf , bestaande uit mijn ouders Erik, Joke en mijn zussen Joyce en Mariël”, vertelt Suzanne. „We zijn samen met neven en nichten en de vele honderden vrijwilligers een complete gemeenschap geworden rondom de Farm & Country Fair.”