Column: Aandeel landbouw in stikstofuitstoot daalt fors
Deze week deed de commissie Remkes weer een duit in het zakje. Ook al is de bijdrage van de luchtvaart beperkt, de uitstoot van het vliegverkeer bleek toch hoger dan gedacht. Tenminste dat was wat de algemene media maakten van de conclusie van commissie Remkes.
Spelregels
De commissie heeft gekeken naar hoe de uitstoot van luchtvaart wordt meegenomen in de landelijke emissieregistratie. Zo kwamen de commissieleden erachter dat alleen de uitstoot tot 3.000 voet (circa een kilometer) wordt geregistreerd. Met die spelregel blijkt de bijdrage vanuit de vliegsector op de stikstofuitstoot 0,1 procent te zijn. Maar tel je ook de uitstoot boven de 3.000 voet mee, stijgt de bijdrage naar 0,7 tot 1,1 procent.
Interessant is ook de opmerking in het rapport dat de uitstoot nog groter is wanneer functies die samenhangen met de luchtvaart (grondgebonden activiteiten, verkeersbewegingen) worden meegewogen. Deze worden nu toegeschreven aan andere sectoren. Dat zal zeer waarschijnlijk ook de toekomstige ontsnappingsroute worden van de luchtvaartsector om toch door te kunnen groeien. Door de doelgroep te stimuleren om met het openbaar vervoer richting vliegveld te komen en het taxiën van vliegtuigen elektrisch te maken, ontstaat er ruimte om extra stikstof uit te stoten in de lucht.
Trucjes
Maar goed, het signaal is in ieder geval dat dit kabinet en de commissie Remkes ook adviezen geven die andere sectoren dan de landbouw raken. En iedere keer dat er beter gekeken wordt naar de stikstofcrisis, blijkt de uitstoot van de stikstof groter te zijn. Dat zagen we vorig jaar ook in de Provincie Brabant. Daar legde statenlid Hermen Vreugdenhil van de ChristenUnie bloot dat de provincie de uitstoot van de industrie maar beperkt in beeld heeft. Noodzakelijke vergunningen van de industrie ontbreken. En zonder deze vergunningen wordt er niets geregistreerd en komt het ook niet in de landelijke emissieregistratie terecht.
Brabant blijkt geen uitzondering te zijn. Dezelfde problematiek speelt in alle provincies. Op basis van de cijfers die Vreugdenhil boven tafel kreeg, schat hij in dat het aandeel van de landbouw is gedaald van 46 naar 40 procent. En dat is nog niet alles. Vreugdenhil ontdekte eind vorig jaar dat er voor de industrie trucjes zijn om de werkelijke uitstoot te verbloemen. De hoogte van schoorstenen bijvoorbeeld. Dat zou ook de registratie beïnvloeden, wat overigens erg lijkt op de luchtvaartcase met de 3.000 voet.
756 versus 10.000
Het is nog even afwachten waar Stichting Agrifacts mee komt. Ze doet momenteel onderzoek naar het stikstofmodel van het RIVM. De stichting ontdekte al eerder dat er maar 756 industriële bedrijven zijn opgenomen in de emissieregistratie waar ook het RIVM mee werkt. De rest is niet in beeld terwijl dat een veel grotere groep is. Naar verluidt stoten er tussen de 8.000 tot 10.000 bedrijven in Nederland stikstof uit.
Hoe het RIVM-model werkt, is tot nu toe niet bekend. Wel blijkt dat iedere keer wanneer deskundigen zoals de onderzoekers van Stichting Agrifacts of politici zoals Hermen Vreugdenhil in de materie duiken, zij op nuances en trucen stuiten. Ik kijk daarom nu al uit naar de nieuwste cijfers van het RIVM. Het kan bijna niet anders dan dat er een forse daling voor de landbouwsector aan zit te komen. Want als andere sectoren meer uitstoten, stijgt de totale uitstoot en daalt dus, procentueel gezien, de uitstoot van de landbouw.