Voerleverancier GIJS ziet afzet rundvee- en geitenvoer stijgen
Ten opzichte van 2018 is de afgeleverde hoeveelheid voer in de melkveesector gestegen met 4 procent. ‘Dit ondanks een krimp van het aantal melkkoeien in Nederland’, aldus GIJS. Volgens de veevoerleverancier uit Azewijn (GD) is het aantal koeien bij haar klanten gemiddeld toegenomen van 107 naar 113 koeien.
De vraag naar VLOG-voer (Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik) nam ook toe, meldt GIJS. Verder groeide de afzet van agroproducten, zoals zaaizaden, meststoffen en kuilfolie.
Geitenvoeders
De afzet van geitenvoeders liet een stijging van 32 procent zien ten opzichte van het jaar ervoor. ‘Daarmee komt GIJS op nummer drie van geitenvoerleveranciers van Nederland’, stelt GIJS. Volgens Erik Reefhuis, directeur van GIJS, zet deze groei zich door en hebben er zich in de eerste maand van dit jaar ook al nieuwe klanten gemeld. Het geiteninnovatiecentrum GIJS Mekkerhof in Holten (OV) speelt volgens de voerleverancier ook een positieve rol in de ontwikkelingen binnen GIJS.
Overcapaciteit
Voerleverancier GIJS maakt gebruik van de overcapaciteit van de Nederlandse mengvoerfabrieken en transporteurs. De Achterhoekse voerleverancier werkt met verschillende voerproducenten samen. De stalnutritionisten bij GIJS stellen zelf het voer samen op basis van het beeld in de stal en de wensen van de boer.
Tekst: Renske Luimes
Renske is opgegroeid op een klein gemengd bedrijf. Bij Agrio kan ze haar grootste hobby, namelijk schrijven, combineren met haar voorliefde voor de landbouw.
Beeld: Ruth van Schriek