Ontheffing scheurverbod Natura 2000-gebieden dichterbij

Het gaat om de Overijsselse gebieden Wieden-Weerribben en Dal van de Mosbeek/Springendal. In Gelderland betreft het het Rijnstrangengebied en de Veluwe. In de eerste drie gebieden spelen verkavelingsprocessen waarbij boeren geen land willen ruilen als ze dan te maken krijgen met een scheurverbod. Op de Veluwe betreft het gebieden die bij een wijziging achteraf onder Natura 2000 zijn gebracht.
CDA-Kamerlid Jaco Geurts heeft hierover Kamervragen gesteld aan minister Schouten, en verzocht om hier het scheurverbod te flexibiliseren. LTO Noord heeft vervolgens de Wageningen Universiteit laten onderzoeken of in die gebieden van het scheurverbod kan worden afgeweken zonder dat de natuur daar onder lijdt. Dat is per perceel bekeken.
Aanzienlijk areaal
LTO-beleidsadviseur Tjerk Elzinga: „Er zijn percelen waar het niet kan, omdat het risico voor de natuur te groot is, maar er zijn ook percelen waar het prima kan zonder negatieve effecten. En er zijn gebieden waar het onder voorwaarden kan, bijvoorbeeld met een bufferstrook van enkele meters tussen grasland en natuur.” Al met al zou een aanzienlijk areaal onder ontheffing kunnen vallen, stelt Elzinga.
De komende tijd worden de definitieve conclusies en aanbevelingen opgesteld op basis van feedback vanuit boeren die grasland hebben in de bewuste Natura 2000-gebieden.
Snel groen licht
LTO Noord heeft, met de bevindingen van het onderzoek, goede hoop dat er ook vanuit het ministerie van LNV op korte termijn groen licht komt voor een ontheffing voor het scheurverbod. Maar daarvoor is eerst akkoord nodig vanuit de Europese Unie. Brussel leek lange tijd niet erg happig te zijn op het verlenen van een ontheffing, maar dit lijkt inmiddels geen belemmering meer te zijn. Zodra de toestemming er is, zullen provincies en LTO Noord gezamenlijk om een ontheffing vragen voor de bewuste gebieden.
Elzinga verwacht dat er vanuit het GLB wel een voorwaarde gaat gelden dat het areaal blijvend grasland gelijk blijft. „Dan zal voor elke hectare waar het scheurverbod af gaat, elders een hectare onder het scheurverbod moeten komen ter compensatie. Dat zal nog een hele zoektocht worden.”
Ook zal de sector met de RVO in de slag moeten over de registratie van percelen waarvoor een ontheffing van het scheurverbod geldt, al of niet met extra aanvullende voorwaarden zoals een bufferstrook. Dat zal nog wel wat voeten in aarde hebben. Elzinga gaat ervan uit dat dit jaar nog nodig is om een en ander administratief rond te krijgen. „Voor volgend voorjaar zou de ontheffing dan rond moeten zijn.” LTO is al vijf jaar bezig met dit dossier.