CDA Raalte: Laat landbouwverkeer toe op rondwegen
Het Raalter college wil de voor- en nadelen samen met de provincie, verantwoordelijk voor de rondweg rond Heeten (N332) en Rijkswaterstaat (verantwoordelijk voor de N35) afwegen. Bovendien geldt er nog een voorbehoud: de Tweede Kamer heeft dan wel ingestemd met de aanpassing van de wetgeving om sneller landbouwverkeer op meer wegen toe te laten maar de Eerste Kamer moet zich er nog over buigen.
‘Veiligere en betere routes’
Het CDA Raalte wil echter zo snel mogelijk actie. ‘Met de snelheidsverhoging kan landbouwverkeer over veiligere en betere routes rijden; dit komt de verkeersveiligheid ten goede’ stelt Jeroen Neimeijer. ‘Na het van kracht worden van dit wetsvoorstel kunnen provincies, gemeenten en waterschappen rondwegen voor landbouwvoertuigen openstellen. Boeren en tuinders kunnen dan meer over provinciale wegen en rondwegen rijden in plaats van over parallelwegen met fietsers en door stads- en dorpskernen te rijden. In het verleden zijn er vele oproepen gedaan door Plaatselijk belang Heeten en de school in Heeten om hier naar te kijken. Er waren nooit mogelijkheden voor. Ook in Heino is meerdere keren besproken hoe het grote landbouwverkeer midden door het centrum verminderd kan worden.’
Kentekenplaat
Als ook de Eerste Kamer instemt met het wetsvoorstel, dan geldt een overgangsperiode tot 2025. Alle (land)bouwvoertuigen moeten na het van kracht worden van het wetsvoorstel vanaf 2025 een kentekenplaat voeren. Nieuwe trekkers worden na inwerkingtreding van de wet direct voorzien van een kentekenplaat. Landbouwvoertuigen, die eerder dan 2025 gebruik willen maken van de snelheidsverhoging, een ontheffing willen aanvragen of gebruik willen maken van provinciale wegen, hebben voor 2025 een kentekenplaat nodig.
Tekst: Lauk Bouhuijzen, Jan Poppe