‘In een trekker kun je moeilijk anderhalve meter afstand houden’
„Het is op dit moment moeilijk om een student een nieuwe techniek op de trekker uit te leggen”, vertelt Rik Luimes, docent Groen, Grond en Infra van het Zone.college in Doetinchem. Hij geeft bedrijfseconomie en plantenteelt aan studenten die in hun laatste jaar van de mbo-opleiding zitten. Zijn leerlingen volgen normaal gesproken, afhankelijk van hun niveau, een paar dagen per week de lessen op school en krijgen de overige dagen praktijklessen in de techniekhal op school en bij loonbedrijven in de regio. Daar doen ze praktijkervaring op door te werken met onder andere minikranen, zaaimachines, veldspuiten oogstmachines. „In een trekkercabine is het moeilijk om anderhalve meter afstand te houden. Daardoor is het voor de stagebegeleiders is wat lastiger om een nieuwe technieken toe te lichten. Veel stagebedrijven kiezen er dan ook voor om dit nu even niet te doen”, vertelt de docent.
Lees verder onder de foto.
Ook de gewone lessen die normaal gesproken op school gegeven zouden worden gaan in aangepast door. De studenten krijgen les van Luimes en zjn collega’s door middel van beeldbellen via het internet. „Ik kan zo prima lesgeven. Dat is in het begin even wennen, omdat je afspraken moet maken over wanneer er vragen mogen worden gesteld, maar nu werkt dat goed.”
Video ter controle
Ook voor de praktijklessen maken studenten en docenten gebruik van moderne communicatiemiddelen, aangezien ondersteuning ter plekke door een docent door de overheidsmaatregelen nu niet mogelijk is. „Als een student bijvoorbeeld aan het ploegen is, en hij heeft daarover een vraag, stuurt hij mij of de stagebegeleider een foto of video van zijn werk, zodat we kunnen zien wat er aan de hand is. Ik geef dan feedback op basis van wat ik zie, zodat hij de afstelling kan verbeteren”, legt Luimes de werkwijze uit. Maar deze begeleiding op afstand heeft ook zijn beperkingen, zo ervaart de docent. „Het is lastig om vast te stellen of de studenten door de aanpassingen die ze maken aan de machines ook meer inzicht krijgen en de machine beter leren kennen omdat je hun actie en reactie op de aanwijzingen die je geeft niet kunt zien.”
Lees verder onder de foto.
De praktijklessen van de meeste leerlingen van de loonwerkopleiding gaan gewoon. Slechts enkele bedrijven hebben te kennen gegeven dat ze op dit moment vanwege de coronacrisis liever geen studenten ontvangen. „En ook vier of vijf leerlingen hebben besloten dat ze momenteel geen lessen buiten de deur volgen, omdat ze uit een gezin komen met een kwetsbaar persoon.”
Diploma loopt geen gevaar
De diplomering van de leerlingen lopen door de afwijkende studiemethoden geen gevaar, zo verzekert Luimes. „De studenten moeten nog steeds examens doen en laten zien dat ze veldbewerkingen zoals een zaaibed maken, gras inkuilen en het bemesten met zowel dierlijke als kunstmest goed in hun vingers hebben. Het enige wat anders is van het praktijkexamen, is dat leerlingen nu door een docent van school en door iemand van het bedrijf worden beoordeeld in plaats van door een onbekende examinator om met zo min mogelijk externe personen op het bedrijf te komen. Voor een niveau 4-student geldt, dat zij ook wat het theoretische gedeelte betreft moeten bewijzen, door het geven van een rondleiding over het stagebedrijf, dat ze inzicht hebben in de bedrijfseconomie en -filosofie en een teelt- en bemestingsadvies kunnen geven.”