Veevoerbedrijf Trouw Nutrition biedt barbecue- en borrelboxen aan, boeren blij met initiatief
De actie is vorige week begonnen en er zijn nu zo’n 200 ‘Boerproeverij boxen’ verkocht. Projectleider van het Puttens bedrijf Fleur van Bavel is tevreden. ,,We zijn in de eerste weken tijdens een pilot van start gegaan met het intern aanbieden van de boxen”, vertelt ze. ,,Dat was een succes, waardoor we de stap hebben gemaakt om de pakketten ook aan consumenten aan te bieden. Voor ons een andere tak van sport, maar we hebben wel het netwerk om dit tot stand te brengen.”
De actie loopt volgens haar tot midden juli. Doordat het bedrijf zelf al duizend boxen heeft afgenomen voor eigen klanten, zijn er in totaal al zo’n 1200 weggegaan. De barbecuebox is bedoeld voor vier personen en kost 62,50 euro. De borrelbox kost 42,50 euro en bevat naast vlees ook verschillende kaassoorten.
Export
De bedrijven die meewerken zijn Brunsel Beef uit Luttenberg (Overijssel), Ruyghveen uit Panningen (Limburg), Beter Kip uit De Rijp (Noord-Holland) en De Twee Hoeven in Haastrecht (Zuid-Holland). Willemijn den Boer van kaasboerderij De Twee Hoeven is blij met het initiatief. ,,Wij maken veel kaas voor de export, maar dat is volledig weggevallen”, vertelt ze. ,,Ook de toeristische rondleidingen over ons bedrijf kunnen voorlopig niet. Daar staat tegenover dat het wel iets drukker is in onze winkel, mensen oriënteren zich lokaal.”
Den Boer heeft andere bedrijven ook weer betrokken bij het aanleveren voor de boxen van Trouw Nutrition. ,,Zo helpen we elkaar in deze regio. Met andere boeren en winkels hebben we ook de support your local-box. Dat soort initiatieven helpen in deze tijd.”
Varkensboerencollectief Ruyghveen levert vlees aan slagerijen. ,,Een deel van deze slagers levert aan horeca en neemt nu dus minder vlees af”, vertelt een medewerker van het Limburgse verkoopcollectief. ,,Om dat gat op te vangen is dit een mooi initiatief.”