Boeren gaan natuur en waterbuffer-gebied bij Aaltense Goor en Zwarte veen onderhouden
Het natuurgebied Aaltense Goor en Zwarte veen ligt tussen Varsseveld (GD) en Aalten (GD). In het afgelopen jaar is natuur- en landschapsreservaat uitgebreid met 25 hectare natuur en een klimaatbestendig watersysteem. Bij piekbuien wordt het water niet langer via de veengoot afgevoerd maar vastgehouden in een overloopgebied dat daarmee dient als waterbuffer-gebied.
Mooie combi
Zeven boeren gaan het waterbuffer-gebied en een deel van de natuur beheren. De zeven boeren doen dit in een beheerstichting waarvan de naam binnenkort wordt gekozen. Maarten Uenk is een van de melkveehouders die natuur gaat beheren. Uenk: „het is een mooie combi. Je kunt naast je gangbare bedrijf toch iets doen aan natuurbeheer in de buurt van je eigen bedrijf.” Uenk en de andere boeren gaan het natuurgebied maaien en de singels beheren. „Van sommige stukken kun je redelijk goed hooi winnen. Maar we maaien ook het waterbuffer-gebied en daar staat niet veel bijzonders. Wat daar afkomt gebruiken we als compost voor bijvoorbeeld maïspercelen.”
De beheerstichting van de boeren gaat in totaal 30 hectare natuur beheren. De boeren moeten de grond aankopen voor 10.000 tot 15.000 euro per hectare. Voor het beheer krijgen de boeren een vergoeding vanuit het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) subsidies.
Actiegroep
Uenk was echter niet altijd een voorstanders van de plannen voor het natuurgebied. Hij is namelijk betrokken geraakt doordat hij in een actiegroep zat die juist tegen het eerste herinrichtingsplan was. „In het eerste plan wilden ze het waterpeilverhogen en daar waren wij als boeren op tegen omdat we geen vernatting wilden. Toen werd er ook vooral over de landbouw gepraat en niet met de landbouw. Ons werd toen geadviseerd om een werkgroep te vormen omdat je dan mee mag praten aan tafel.”
In 2016 moest het eerste herinrichtingsplan van tafel vanwege te weinig draagvlak en financiële en juridische haalbaarheid. In 2018 presenteerde het Waterschap Rijn en IJssel een nieuw plan. Dit kon wel rekenen op draagvlak en in 2019 is begonnen met de realisatie van het herinrichtingsplan.