Proef in Gelderland: Stimulatie in winkel draagt bij aan verkoop biologisch
Bionext verwacht dat het marktaandeel biologische producten (nu nog 3,2 procent) flink kan groeien als supermarkten aanpassingen doen als meer schapruimte, een gelijke prijs als reguliere producten en communicatie op de winkelvloer.
„Je ziet dat met gerichte aandacht op het juiste moment, de consument voor biologisch kiest", aldus Michaël Wilde, directeur van Bionext. „Hoopvolle resultaten, waar we graag landelijk binnen meer productcategorieën mee aan de slag willen."
Melk
In Gelderland ging het om een proef met melk. Bionext meldt: 'Gedurende 10 weken vonden er in twee supermarkten in Gelderland diverse interventies op de winkelvloer plaats. Allereerst werd er meer gecommuniceerd over de waarde van biologisch, daarna kreeg biologische melk meer ruimte in het koelschap en tot slot werd de prijs waar nodig verlaagd tot dezelfde prijs als reguliere melk. Wat bleek, de verkopen van biologische melk stegen in beide supermarkten gemiddeld met 47 procent.'
Bionext pleit ervoor dat er meer gaat gebeuren aan de kant van de vraagzijde. 'Zonder groei aan de vraagzijde is omschakelen naar biologisch voor boeren niet aantrekkelijk. De laatste cijfers van Skal Biocontrole onderschrijven dit: het aantal boeren dat omschakelt naar biologisch stagneert. De pilot laat zien dat met aanpassingen in de winkel de consument wel degelijk vaker of meer biologisch koopt.'
Biokennisweek
De uitgebreide resultaten van de proef worden woensdag door de provincie Gelderland toegelicht tijdens de Biokennisweek van Bionext. Dat is de online vervanger van de Biobeurs en vindt deze week plaats.