Fotoserie: Scepsis over MijnKaasKoe verdwenen binnen familiebedrijf in Hedel
Toen Bert van Zeelst eind 2015 met zijn plan aanklopte bij de rest van de familie, kreeg hij te maken met enige scepsis. Want zelf kaas bezorgen bij mensen thuis, is dat wel zo'n goed idee? En is er wel behoefte aan zo'n bezorgservice?
Het ondernemersgevoel van Van Zeelst bleek uiteindelijk te kloppen. Inmiddels zijn er zo'n 500 kaasabonnementen en zit de groei er nog steeds in. De kaas die terugkomt van de fabriek op de boerderij wordt afgeleverd bij de klanten. Een keer in de maand krijgen zij nieuwe kaas. Zij worden om de twee weken op de hoogte gehouden met een nieuwsbrief, mogen op de boerderij komen kijken in de skybox met uitzicht over de in 2015
nieuw gebouwde stal en melkcarrousel.
Meerwaarde
De koeriers, waaronder Van Zeelst zelf, houden contact met de klanten tijdens de ronde. ,,De binding met de klanten is erg belangrijk”, vertelt de melkveehouder uit de Bommelerwaard. ,,Wat voor ons doodnormaal is, is voor de consument ontzettend bijzonder. Door in te spelen op die behoefte, creëren wij meerwaarde.”
Dat gaat via de nieuwsbrief, de website, maar ook via sociale media. Via YouTube en op de
Facebookpagina verschijnen regelmatig updates, foto’s en filmpjes. Met succes, want op Facebook heeft MijnKaasKoe ruim 1300 likes en 1400 volgers. ,,Afgelopen zomer ben ik als ‘professor KaasKoe’ verkleed met een trekker en aanhanger door Den Bosch (NB) gereden om video’s op te nemen. Rond de kerstdagen hebben we een drive-in-bingo georganiseerd en dat sloeg goed aan. Het kost veel tijd om dit soort dingen te bedenken en uit te voeren, maar wij merken dat het ook veel oplevert.”
Enthousiast
Dochter Nadine van Zeelst werkt parttime bij MijnKaasKoe en doet de administratie. Zoon Thomas doet de marketing en zoon Joris neemt het bedrijf als boer over. Nadine vertelt: ,,Toen papa met dit idee aan kwam zetten, waren wij best sceptisch. Het moest natuurlijk helemaal vanaf de grond af worden opgebouwd. Nu denken we mee over hoe het concept nog beter kan in onze eigen expertise. We merken ook hoe enthousiast de klanten zijn, dat helpt ontzettend mee.”
Lees verder in de aankomende editie van Vee & Gewas. Deze belandt (vanaf) vrijdag 29 januari bij u op de mat. Bent u nog geen abonnee? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.