En door...
Hou zicht op uitzicht
Al deze zaken kunnen, elk voor zich, beklemmend werken. Een combinatie van deze zaken kan neigen naar uitzichtloosheid. Er is altijd uitzicht, maar dan moet je wel terug naar de basis. De basis voor het ondernemen zijn de drie P’s
Plezier, Poen en Perspectief
en deze drie moeten met elkaar in BALANS zijn.
Plezier, Poen en Perspectief
In de basis is elke agrariër een liefhebber en geniet hij van dat jonge kalf, mooie toom biggen, ontkiemende gewassen, goede oogst, te veel om op te noemen. Welke ondernemer je ook spreekt, in welke branche dan ook, ze zijn aan het ondernemerschap begonnen. Dit omdat ze iets deden waar ze veel plezier aan beleefden en vonden dat ze dat voor zichzelf moesten gaan doen.
Plezier is een belangrijke basis en kan een enorme drijfveer zijn om doelen te bereiken, maar de schoorsteen moet wel roken. Veel plezier en geen inkomen werkt ook niet voor de langere termijn. Het kan niet alleen plezier zijn, maar moet ook iets opleveren. Op zowel korte, als lange termijn. Binnen de agrarische sector zeggen dat je geld wil verdienen klinkt onwerkelijk. Vaak wordt er genoegen genomen met wat er is. Besparen op kosten is in veel gevallen een doel op zich geworden. Nu is kostenbewustheid een heel goede eigenschap, maar verlies daarbij de kansen niet uit het oog. De kosten gaan voor de baat en dat belemmert soms de ontwikkeling van een bedrijf. Onze mooie sector biedt, tot op de dag van vandaag, ook veel kansen zoals recreatie, zonne-energie, koop-lokaal en streekproducten.
Veel mogelijkheden zien (perspectief), maar op jouw locatie niet gerealiseerd kunnen krijgen leidt ook tot frustratie. De kansen die je ziet moeten wel passen in de omgeving waarin je bedrijf gevestigd is, of passend gemaakt kunnen worden. De uitwerking van kansen kan veel spanning opleveren, maar denk vooral in oplossingen, zoek de verbinding en als het kan de samenwerking. Dat kan een samenwerking zijn met een collega-ondernemer, maar ook met uw omgeving zodat er een maatschappelijk draagvlak ontstaat voor uw activiteiten. Ook al ontstaat er de indruk dat we maatschappelijk in een hoek gedrukt worden. We zullen toch mee moeten bewegen. Daardoor moet je misschien aanpassingen doen die maatschappelijk gewenst zijn maar niet meteen boter bij de vis opleveren. Iedere ondernemer heeft zijn eigen kwaliteiten en vaak kun je elkaar aanvullen zodat er iets ontstaat waaraan je plezier beleeft, poen mee verdient en weer of blijvend perspectief oplevert voor de onderneming.
BALANS
De P’s moeten met elkaar in balans staan, maar er moet ook balans zijn tussen zakelijk en privé.
Aan het woord BALANS hebben wij de volgende inhoud gegeven:
Bedrijf, Arbeid, Liquiditeit, Analyse, Natuur, Sociaal/maatschappelijk.
Uw bedrijf moet met de inzet van u en uw gezin en de natuurlijke omstandigheden die er zijn een inkomen opleveren binnen de sociaal en maatschappelijke randvoorwaarden. Deze uiteenzetting maakt al snel de complexiteit voor u als ondernemer en de onderneming duidelijk. Ik ben wel van mening dat het goed is om nu naar uw bedrijf te kijken en waar u staat. De huidige prijzen zijn voor veel ondernemingen onvoldoende om aan alle verplichtingen te voldoen en dat toont een kwetsbaarheid. Die pieken en dalen in de prijzen zullen elkaar steeds sneller opvolgen en heviger zijn. Het gaat erom dat je weet waar je staat met je onderneming. Daarom is het nu van belang om te kijken hoe je de onderneming sterker kunt maken vanuit uw eigen kracht.