Succesvol platform BoerBurgerTweet krijgt volledige metamorfose
Het succesvolle platform BoerBurgerTweet werd in 2015 door Caroline van der Plas opgericht. Sinds de oprichting nam elke week een boer het account over en deelde hij of zij wat er allemaal gebeurde op de boerderij. Het platform heeft op dit moment ruim 14.000 volgers op Twitter en ruim 21.000 volgers op Facebook.
Sinds Van der Plas namens de BoerBurgerBeweging plaatsneemt in de Tweede Kamer heeft ze minder tijd om het account te coördineren en beheren. Van der Plas is blij dat haar platform door een nieuwe groep mensen wordt voortgezet. Van der Plas: „Het zou jammer zijn als het nu zou stoppen, omdat ik er geen tijd meer voor heb. Communicatie is ontzettend belangrijk om draagvlak te krijgen voor de voedselproductie in Nederland. Ik wens de nieuwe garde heel veel succes en ik ga het met meer dan gewone interesse volgen.”
Eddie
Pluimvee- en varkenshoudster Laura Schrijver is één van de vier boeren die Wat Eddie gaan coördineren. „Via een gezamenlijke kennis kwamen we met Caroline in contact”, vertelt Schrijver. „Ze wilde het platform graag aan ons doorgeven en zei ook dat we zelf mochten bepalen hoe we verder wilden met het platform.” De vier boeren uit Overijssel waren al een tijdje bezig met de ontwikkeling van hun eigen platform genaamd ‘Wat Eddie’ wat in dialect gelijk staat aan ‘Wat eet jij’. Van der Plas bood de vier boeren aan dat ze haar platform mochten gebruiken voor de lancering van ‘Wat Eddie’. De vier Overijselse boeren hebben dus ook niet betaald om gebruik te mogen maken van het platform.
De BoerBurgerTweet krijgt een volledige metamorfose, maar het doel van het platform blijft gelijk, verzekert Schrijver. „Het blijft een platform voor de burger van de boer met het eerlijke verhaal. Het fictieve personage Eddie duikt wekelijks in de wereld van het Nederlandse product en geeft de burger een antwoord op alle vragen over voedsel en voedselproductie. Het is de bedoeling om het leuk en informatief te houden.” Wel wil de organisatie ook andere mensen uit de voedselketen aan het woord laten. „Eerder deden alleen boeren hun verhaal, wij willen ook een slager of een dierenarts aan het woord laten. Zij spelen ook een rol in de Nederlandse voedselproductie. Daarbij willen we de visserij meer onder de aandacht brengen, zij houden immers ook dieren voor voedselproductie.”
Uitbreiden
Op 1 juni gaat BoerBurgerTweet over naar Wat Eddie. Voor nu zijn er nog vier coördinatoren, maar Schrijver liet al weten graag te willen uitbreiden, zodat ze ook meet content op Twitter en YouTube kunnen gaan plaatsen.