Gelderland wil stikstofpilot met 250 Veluwse melkveebedrijven
Het voorstel is mede aangedragen door de Gelderse tak van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond. „We willen graag samen met de provincie uit de stikstofimpasse komen”, zegt NMV-bestuurslid Marion Logtenberg uit Baak.
De Veluwe alleen al is met ruim 80.000 hectare goed voor ongeveer 40 procent van alle stikstofgevoelige natuur in Nederland, volgens de provincie Gelderland. Die pleit daarom voor een aparte status voor de Veluwe, om de stikstofcrisis op te lossen en de doelen van de landelijke stikstofwet te halen. De beoogde pilot is daarom ook gericht op melkveebedrijven op en rond de Veluwe.
Volgens Logtenberg nemen melkveehouders al heel veel emissiebeperkende maatregelen, die niet worden meegeteld binnen het rekenmodel van Aerius. „En er wordt al genoeg gerekend met modellen, wij willen graag dat er een keer geméten gaat worden hoeveel ammoniak er wordt uitgestoten en waar het terechtkomt”, geeft zij aan. „Want emissiearme stalvloeren hebben lang niet altijd niet het beoogde effect, zo is onlangs duidelijk geworden.”
Drie sporen
In de pilot met 250 Gelderse boeren wil de NMV inzetten op drie sporen: het voerspoor (te meten via het ureumgehalte in de melk), extra weidegang en water toevoegen aan de mest. Volgens Logtenberg weiden veel boeren flink meer dan de 'verplichte' zes uur per dag, gedurende 120 dagen. Dat levert extra stikstofreductie op, die nu niet wordt meegeteld.
Ook via een eiwitarmer rantsoen is nog winst te boeken, stelt Logtenberg. En wie de sleepvoet wil inzetten, is vanaf dit seizoen verplicht om op elke twee delen mest een deel water toe te voegen. „Maar bij heel veel boeren gaat het spoelwater van de melkstal ook al de put in, dus die mest is al verdund.” Ook dat is iets om nader uit te zoeken in de pilot, geeft ze aan. „Verdunnen met water heeft effect, evenals mestbeluchting via Aeromix, en toevoegmiddelen.”
Twee voorwaarden
De vakbond heeft wel twee belangrijke voorwaarden gesteld aan de pilot. Ten eerste mag eventuele gewonnen/gereduceerde stikstof (als dat blijkt uit de proef) niet worden afgetrokken van de stikstofruimte die een deelnemend bedrijf heeft binnen de bestaande milieuvergunning.
En nog belangrijker: de deelnemende veehouders moeten daarvoor een vergoeding ontvangen per kilo melk. „Het moet wel iets opleveren”, aldus Logtenberg. „We hébben de stikstofuitstoot al heel veel teruggedrongen; 68 procent sinds 1990. En we nemen al die maatregelen niet voor onszelf, maar voor de wegenbouw, woningbouw en natuur. Dan mag er ook een financiële vergoeding tegenover staan.”
Zeker nu veel boeren er nevenactiviteiten bij moeten pakken om het hoofd boven water te houden, volgens Logtenberg. „De provincie legt dit nu voor bij LNV, of men hier geld voor kan vrijmaken, zodat de pilot kan draaien.”