ForFarmers ervaart hevige concurrentie in veevoerwereld
De netto winst daalde in het eerste halfjaar met 26,9 procent tot 17,9 miljoen Euro, ondanks een licht gestegen veevoervolume (+1,9 procent dankzij overnames).
Geen snelle verbetering
Yoram Knoop, CEO van ForFarmers, noemt de resultaten in het eerste halfjaar 2021 teleurstellend. „De strijd om marktaandeel tussen voerproducenten was heftiger dan normaal, resulterend in margedruk. Dit kwam vooral doordat de liquiditeitsposities van onze klanten in het algemeen slecht waren. De langer aanhoudende Covid-maatregelen vertraagden het herstel van de prijzen voor hun producten, terwijl tegelijkertijd de voerprijzen stegen als gevolg van de forse toename in grondstofprijzen.”
Hoe lang de huidige margedruk zal aanhouden hangt vooral af van de mate waarin de snel gestegen kosten van veevoergrondstoffen en energie kunnen worden vertaald in de markt, zegt Knoops. Zolang de opbrengstprijzen van zuivel, vlees en eieren niet evenredig meestijgen, is het moeilijk om alle gestegen kosten door te berekenen.
ForFarmers gaat er vanuit dat de prijzen van veevoergrondstoffen en zeker ook energie hoog blijven in de tweede helft van dit jaar. „In deze mate hebben we het de afgelopen tien jaar niet meegemaakt”, zegt Knoops. Ondanks dit vooruitzicht houdt ForFarmers er rekening mee dat de winstmarge het komende halfjaar stabiliseert en waarschijnlijk licht verbetert. Uiterlijk in 2025 moet de winstmarge terug op het gewenste niveau zijn.
Nieuwe overnames
De verhevigde concurrentiestrijd kan het consolidatieproces in de Westeuropese veevoersector versnellen. Dit voorjaar nam ForFarmers De Hoop Mengvoeders (pluimveevoer) en Muhldorf PferdeFutter over. ForFarmers is van mening dat het overnameproces dat de veevoerindustrie de laatste decennia heeft gekenmerkt een vervolg moet krijgen, omdat groei van ondernemingen nu eenmaal noodzakelijk is.
Knoops laat doorschemeren dat ForFarmers zich ook op markten buiten Europa gaat begeven. „Onze strategie blijft in 2025 het aantal landen waarin we actief zijn te hebben uitgebreid van vijf naar zeven. De kans bestaat dat ook buiten Europa stappen worden gezet, omdat daar de groeimarkten te vinden zijn.” Hoofddoelstelling blijft om op de huidige vijf Europese deelmarkten de grootste of de een na grootste te zijn en te blijven.
Innoveren in plaats van saneren
In de Nederlandse melkveehouderij is de beursgenoteerde veevoermultinational ForFarmers van plan nog dit jaar een voerlijn te lanceren die de CO2 footprint met 10 procent verlaagt. Knoops benadrukt het belang van emissie reducerende innovatie in de Nederlandse veehouderij in plaats van sanering. „Dat is vele malen goedkoper voor de belastingbetaler.” Volgens Knoops is het niet meer nodig in te zetten op het saneren van de veestapel om de natuur te herstellen en de bouw weer vlot te trekken, als innovatie in veevoer en stalinrichting door de overheid volop wordt ondersteund. „Er zijn bewezen oplossingen in stalinrichting praktijkrijp die de stikstofuitstoot ver terug brengen, zoals de Sphere technologie van melkrobotfabrikant Lely.”
Sector presteert op Olympisch niveau
Tot nu toe blijft regeringsbeleid dat niet focust op saneren maar op innovatie echter uit, constateert ForFarmers. Knoops: „ Juist het behoud van onze wereldwijd vooraanstaande sector, op het gebied van kwalitatief produceren met een steeds lagere voetafdruk, draagt bij aan een mondiale verduurzaming, niet het afbreken ervan. Premier Rutte wil dat de economie op Olympisch niveau presteert, dan ga je toch niet de agrarische sector die dat doet, saneren?”