Concept ’Van Onze Grond’ voortvarend van start, oogstmarkt volgende stap

Zowel bij boeren als supermarkten was er veel animo om mee te doen aan Van Onze Grond (VOG). Tijdens de lancering in april leverden zestien boeren producten aan tien supermarkten. Dat is inmiddels gegroeid naar achttien supermarkten en twintig toeleveranciers. Het assortiment wordt binnenkort uitgebreid met brood waarvan het meel uit dezelfde streek komt, appels, peren, biologische- en vrije uitloopeieren, kaas en jam.
Het gaat goed met de verkoop van VOG-producten, maar er waren ook aanloopproblemen vertellen de bestuursleden Marleen Markgraaf, Arjuna Huis in ’t Veld en Anton van der Kamp. Van der Kamp: „Wie een nieuw concept op de markt brengt, weet dat er altijd wat aanloopproblemen zijn. We werken met vlees zonder e-nummers of andere toevoegingen. Dat betekent dat de houdbaarheid minder lang is dan van ander vlees. Vandaar dat we besloten hebben om een gas toe te voegen aan de verpakking waardoor het vlees langer houdbaar blijft. We voegen nog steeds niks toe aan het product, maar hopen hiermee wel de derving wat terug te brengen. Maar ook: hoe zorg je als boer ervoor dat alles op tijd klaar staat voor levering aan de supermarkt?” Van der Kamp is directeur van Combigro Foodservice Helmink, de organisatie die de distributie van VOG-producten regelt.
‘Consument opvoeden’
Melkveehoudster Marleen Markgraaf vult Van der Kamp aan: „Consumenten moeten ook nog opgevoed worden dat de natuurlijke kleur van vlees niet altijd helder rood of roze is. Producten die iets verkleuren zijn bijna altijd nog gewoon eetbaar en van goede kwaliteit. Door corona konden we als boeren nog niet echt in de supermarkten het verhaal van onze producten vertellen. Daar willen we de komende tijd meer tijd in steken.”
De bestuursleden vertellen dat ze een soort oogstmarkt gaan organiseren bij de supermarkten. Naast de oogstmarkt is de coöperatie bezig met een promotievideo die op schermen in de supermarkt te zien zal zijn. Markgraaf: „Tijdens die oogstmarkt zijn een aantal van de boeren aanwezig in de supermarkt om meer over de producten te vertellen. Ook kunnen de klanten dan producten proeven. Zo proberen we echt die beleving beter over te brengen.”
Alle producten worden gekocht
Alle producten uit het assortiment van VOG worden verkocht. Melkveehoudster Arjuna Huis in ’t Veld: „De basisproducten zoals melk, vlees en groente worden tot nu toe het meest verkocht, maar dat is logisch want vlees koop je vaker en is minder lang houdbaar dan bijvoorbeeld een potje mosterd. Het gaat ons ook niet om de hoeveelheid verkochte producten en of de producten van de een het beter doet dan de ander. Iedereen die toeleverancier is, is ook lid van de coöperatie. We doen het dus echt samen.”
Toekomst Van Onze Grond
De bestuursleden verwachten na één jaar echt goed inzicht te hebben in het succes van VOG en of het ook een toekomstbestendig concept is. Van der Kamp: „Op dit moment willen we er in ieder geval voor zorgen dat alle kinderziektes uit ons concept verdwijnen. We willen graag verder ontwikkelen, maar ook niet te hard van stapel lopen. Als we zover zijn om over uitbreiding na te denken zullen we dat met z’n allen in coöperatief verband beslissen.”