‘Loeren bij de Boeren’ op tien VKA-melkveebedrijven
Ieder VKA-themabedrijf heeft tijdens Loeren bij de Boeren op 16 september een eigen thema dat is afgeleid van de vier VKA-kringlopen: verbeteren van de ecologie, verbeteren van het rendement, vernieuwend ondernemerschap of verbinding met de maatschappij. De melkveehouders van de tien thema-bedrijven geven tijdens de dag een excursie op hun bedrijf en deelnemers kunnen gedurende de dag met meerdere collega-boeren in gesprek. Deelnemers bezoeken ’s ochtends en ’s middags een bedrijf. De lunch is op de tweede locatie. De themabedrijven liggen in Almen, Geesteren (2x), De Heurne, Brummen, Laren, Drempt, Groenlo, Beltrum en Hummelo.
Niet maximaal, maar optimaal
Melkveehouder Maarten Kloosterboer in Almen is één van de ecologie-themabedrijven tijdens Loeren bij de Boeren. „Binnen de VKA staat centraal dat we leren van elkaar. Ik kijk ook graag bij collega-boeren mee om er iets van op te steken. Loeren bij de Boeren is daar een goed moment voor. Wij doen dan ook graag mee aan Loeren bij de Boeren.” Kloosterboer, die 150 melkkoeien en 85 stuks jongvee heeft, heeft aandacht voor het produceren van veel en hoogwaardig ruwvoer. „Door te zorgen voor efficiënte voerproductie en benutting, is dat voordelig voor de economie en ecologie op ons bedrijf. Wij streven naar balans tussen voer, grond en melk. Zo komen we ook in CO2- en ammoniakemissie goed uit. Niet maximaal, maar optimaal produceren, daar streven we naar. Door deelname aan de VKA ben ik me daar steeds meer van bewust.”
Bodemvruchtbaarheid
Henk en Sandra Jolink hebben samen met hun zonen Jelle en Hidde een melkveebedrijf in Drempt. Tijdens Loeren bij de Boeren openen zij de deuren van hun bedrijf in het teken van het thema ‘verbeteren van het rendement.’ Henk Jolink: „Rendement is altijd nodig. Voor ons betekent dat onder andere met een open vizier ondernemen, lol hebben en functioneel investeren. We willen nog meer aan de slag met het verbeteren van de bodemvruchtbaarheid en bodemcondities en het bedrijf in balans houden om het bedrijf in goede harmonie en conditie over te dragen aan de volgende generatie.”
Aanmelden
De VKA deelt deelnemers vooraf bij twee bedrijven in. VKA-leden zijn ingedeeld met hun VKA-studiegroep. Zij hebben inmiddels een uitnodigingskaart ontvangen waarop staat op welke bedrijven ze ’s ochtends en ’s middags welkom zijn. Andere geïnteresseerden kunnen zich tot en met 9 september aanmelden via de website van de VKA. Zij krijgen vervolgens op 12 september bericht bij welke twee melkveebedrijven ze op 16 september een kijkje kunnen nemen.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Vruchtbare Kringloop Achterhoek