Na LinkedIn-actie toch succes voor Regelink met ‘eerlijke kaas’ van Schiermonnikoog
Transitiemaker, boer en organisatie-ecoloog. Johannes Regelink is het allemaal. In dat kader trok hij naar eigen zeggen een ‘iets te grote broek’ aan door 600 stuks kaas te kopen van de boeren van Schiermonnikoog. Deze zijn overgegaan op eendere minder vee en hopen dat inkomstenverlies goed te kunnen maken met de verkoop van kaas. Via het platform Eerlijke Kaas probeert Regelink ze een duw in de rug te geven. „Maar na een maand had ik nog maar honderd kazen verkocht, dus ik werd toch wel wat onrustig.”
Flinke investering
Daarom deed Regelink een - inmiddels - succesvolle oproep op LinkedIn. Dat leverde de verkoop op van nog eens 130 extra kazen. Het gaat om stukken kaas in verschillende formaten met een gemiddeld gewicht van 400 gram. De strop zou hem voor Regelink nog niet eens zo zeer zitten in de kazen zelf als wel in het draaiende houden van zijn platform Eerlijke Kaas. „We moeten een webwinkel draaiende houden met tal van klantencontacten. En ook het op voorraad houden door fulfilment-organisaties als Post NL kost geld. Verder moet iemand de klantencontacten opvolgen en de PR doen. Daar hebben we ook veel in geïnvesteerd.
Geen ontkenners
Regelink wil alleen maar kaas verkopen van boeren die het ‘eerlijke verhaal’ vertellen. „Dus boeren die niet ontkennen dat er krachtvoer van heel ver weg voor de koeien is om uiteindelijk de kaas te kunnen produceren. En wij verkopen ook geen kaas van boeren die ontkennen dat boeren geen bijdrage hebben in de stikstofuitstoot in Nederland.”
Ook de boeren van Schiermonnikoog zijn nog aangewezen op krachtvoer uit het buitenland, erkent Regelink. „Maar door terug te gaan in het aantal koeien hebben ze al minder nodig. Bovendien dragen ze met kruidenrijk grasland bij aan de biodiversiteit op Schiermonnikoog. En ze willen zelfs nog wel verder terug in aantal stuks vee, maar dan moet eerst de kaas meer gaan opbrengen. Anders kan het niet uit.”
De Patrijs kan starten
Regelink heeft ook goed nieuws over een ander initiatief van hem en zijn team: Burgerboerderij De Patrijs. „De financiering is rond en op 1 december passeert de akte. Dan kunnen we aan de slag.” De Patrijs heeft al vier boerderijwinkels in en rond Vorden waar consumenten lokale producten kunnen kopen. Om die mede te kunnen voorzien hebben Regelink en zijn team een melkveebedrijf overgenomen in Laren.
Circulaire brok
„Op deze manier kunnen consumenten producten kopen van een boerderij in zijn buurt. Bovendien willen we reguliere boeren laten zien hoe je kunt omschakelen naar ecologisch boeren. We gaan als eerste van start met drie projecten. We starten met een fokplan voor meer dubbeldoel-koeien. Verder gaan we de eerste percelen inzaaien met kruidenrijk en we beginnen met een circulaire brok waarvoor geen enkele landbouwgrond nodig is geweest. Dus die kan weer voor andere doeleinden worden gebruikt.”
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Josine Breukink