Gedeputeeerde Staten Gelderland woedend over ‘wildwest-actie’ Rijkswaterstaat
De kwestie ging om de aankoop van Rijkswaterstaat van zes Gelderse boerderijen, om zo stikstofruimte te verkrijgen voor de aanpak van de A27 en de A12 bij Utrecht. Vreugdenhil vond dat tegen de Gelderse werkwijze ingaan. „Wij hebben gebiedsprocessen ingericht om de belangen van alle partijen rondom de stikstofproblematiek zorgvuldig te wegen“, stelde hij. „Het is dan wrang om te zien dat het ministerie van I&W haar eigen agenda zo belangrijk vindt dat ze geen schroom heeft om dwars door die gebiedsprocessen heen te gaan.“
Hij kreeg, zoals gezegd, brede steun. „Gelderse stikstof is van Gelderland“, zei René Westra (VVD). „Het is onjuist dat ministeries en rijksdiensten zich niets aantrekken van de afspraken met GS.“ En Daisy Vliegenthart (CDA) zag dat er in Gelderland wordt samengewerkt om het stikstofprobleem op te lossen. „maar het lijkt alsof er een partij niet lijkt te willen samenwerken, en dat is het Rijk.“
'Afspraken geschonden'
In zijn antwoord vertelde Drenth ook niet blij te zijn. Hij had met de andere provincies en met het Rijk afgesproken om met elkaar te overleggen over deze zaken, en elkaar niet te verrassen. „En nu zijn we toch verrast. Daarvoor maak je geen afspraken.“
Dat die afspraak geschonden is, vond hij op zich nog niet het ergste. Maar wat dat doet met het vertrouwen van boeren en andere belanghebbenden, wel. Vooral omdat hij nog meer zaken zag waar stikstofruimte voor nodig is. „Er wordt gewerkt aan knooppunt Hoevelaken, en aan het knooppunt A30/A1“, somde hij op. „Er komen aanpassingen rond de A2, er lopen allerlei projecten rondom dijkverzwaring en ruimte voor de rivier. En Schiphol en Lelystad hebben hun vergunningen ook niet op orde, dus die zullen ook op stikstofjacht gaan.“
En het wrange, vertelde hij, is dat Gelderland het niet kan stoppen. „De wet stelt extern salderen als mogelijkheid. Het enige wat ik kan doen is aanvullende eisen stellen bij de intrekking van de vergunning, maar ik kan geen beleid voeren rondom vergunningverlening en -intrekking.“ Dus is de Rijksoverheid aan zet, vertelde hij. Hij kijkt daarom uit naar de stikstofbrief van minister Van der Wal, die 25 november zal verschijnen. Die zal daarin een antwoord moeten geven.