Initiatiefnota vervangt KDW door staat van de natuur
Volgens de twee politieke partijen biedt de KDW in de wet geen garantie dat bij het halen daarvan de natuur in goede staat zal zijn. Daar zijn meer factoren voor van belang zoals, waterhuishouding, recreatie en natuurbeheer. Daarom is het beter om de KDW te vervangen door de daadwerkelijke staat van de natuur. Omdat in veel Natura 2000-gebieden de natuurkwaliteit stabiel is of zelfs al is verbeterd, kan de vergunningverlening met zo’n aanpassing weer vlot worden getrokken. Om te voorkomen dat er in de Natura 2000-gebieden toch meer stikstof terecht gaat komen, presenteren BBB en Ja’21 een nieuw plan voor een drempelwaarde van 1 mol.
Duitse variant
Daarbij maken ze gebruik van de regelgeving zoals die in Duitsland geldt. In Duitsland wordt er gewerkt met een drempelwaarde als percentage van de KDW. Dit is een interessante gedachtegang omdat de hoogte van de KDW overal verschillend is. Als de KDW in een gebied zeer hoog is, heeft stikstofdepositie daar minder snel effect op de staat van instandhouding van de natuur dan in een gebied waar de norm zeer laag ligt. Het gebied is dan immers minder gevoelig voor stikstof. Dus kan de hoogte van de drempelwaarde variëren.
Juridisch onderbouwd
In plaats van 3 procent van de KDW gaat de initiatiefnota uit van een vaste grens van 1 mol, maar dan dient de stikstofdepositie op het betreffende Natura 2000-gebied wel in de twaalf maanden daarvoor te zijn afgenomen. Dus wel een gebiedsgerichte benadering zoals in Duitsland, maar dan met een vaste drempelwaarde. BBB en JA’21 gaan er vanuit dat deze aanpak juridisch standhoudt. Ze baseren zich op een TNO-rapport en een juridisch artikel in het tijdschrift Milieu & Recht van november 2021 van professor Ch. W. Backes en mr drs L. Boerema; ‘Een drempelwaarde voor activiteiten die zeer geringe stikstofdeposities veroorzaken als deel van een oplossing van de stikstofcrisis’.
PAS-melders
Het invoeren van een dergelijke drempelwaarde heeft een aantal positieve gevolgen, stellen BBB en JA’21. In de meeste gebieden kunnen projecten met weinig stikstofuitstoot weer opgepakt worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor bouwprojecten. Daarnaast kan deze drempelwaarde ook helpen bij het oplossen van de problematiek rondom PAS-melders; de ondernemers die ten tijde van de PAS konden volstaan met een melding. Uiteindelijk zal een juridisch onderbouwde drempelwaarde helpen bij het weer op gang brengen van de vergunningverlening. Daarmee komt ook innovatie en reductie van stikstof en andere stoffen op gang. Dit is noodzakelijk om ook andere doelen te halen, zoals binnen het klimaatbeleid.
Initiatiefnota
Verder pleit de initiatiefnota voor het stoppen van de uitruil van NOx met ammoniak, omdat anders het Schone lucht-akkoord niet gehaald gaat worden. BBB en JA'21 presenteren de initiatiefnotamorgen tijdens het debat. Als er voldoende interesse is volgt er daarna een procedure om dit voorstel om tot aanpassing van de wet te komen. Dat kan enkele maanden tijd in beslag nemen mits andere politieke partijen iets zien in dit voorstel.