Twee werelden verbinden
Geertje van Wijngaarden (46) ontvangt regelmatig burgers op het melkveebedrijf. „Kinderen komen vaak met laarzen en oude kleren aan, want ze denken dat ze vies gaan worden” lacht ze. „Terwijl het eigenlijk heel schoon is bij ons.”
Onbekend maakt onbemind
Zo merkt Geertje dat kinderen, hun ouders en haar collega’s van de school in Gouda weinig weten van het leven op een boerenbedrijf. Daarom staan de deuren van het kleinschalige melkveebedrijf van Geertje en haar man Nico altijd open. „Onbekend maakt onbemind. Ik vind het belangrijk om het eerlijke verhaal te vertellen en te laten zien wat te doen”, zegt Geertje.
„Meestal wordt er veel te simpel gedacht. Een koe, waar je gras in stopt en waar melk uit komt. Maar zo eenvoudig is het niet. Ik zeg dan altijd: jij eet toch ook geen vijf kiwi’s? Dan ben je morgen vast en zeker aan de diarree!”
Moeilijke onderwerpen
Geertje kiest voor een laagdrempelige, praktische én humoristische insteek. Hierbij schuwt ze de moeilijke onderwerpen niet. „Ik stel altijd open vragen, zonder zelf het antwoord te geven. Bijvoorbeeld wanneer we echt alle koeien weg doen. Wie eet het gras op? Wie maakt dan melk en kaas voor ons? En wat gebeurt er met het weiland? Dat zet mensen wel aan het denken.”
Wat nu de beste reclame is? Daar hoef je echt geen ervaren spreker of extravert persoon voor te zijn, stelt Geertje. „Je werk met vreugde doen is genoeg. Want ook met je houding en gedrag kun je al veel vertellen.” Geertjeʼs man rijdt bijvoorbeeld op zaterdag, wanneer er veel mensen in de omgeving fietsen, bewust geen mest uit.
Zelf probeert Geertje altijd positief te blijven. „Als het regent, klaag ik niet mee met de rest. Dan zeg ik juist dat ik dankbaar ben. Dan heb ik meteen weer een bruggetje om uit te leggen waarom het belangrijk is dat ons gras goed groeit.”
Kinderfeestjes
Kinderen genieten van een bezoekje aan de boerderij. In de afgelopen jaren heeft Geertje al talloze kinderfeestjes op het erf gehad. De cadeautjes worden dan verstopt in de stal. „Dat is zo leuk om te zien. Kinderen moeten overal op klauteren en komen ook dicht bij de koeien. Maar niemand is écht bang. Daar geniet ik op mijn beurt weer van.”
Daarna organiseert Geertje meestal een speurtocht op de boerderij. Op deze manier leren de kinderen ook iets. „Ze gaan op zoek naar koe nummer 65 of moeten opschrijven hoeveel liter er in de tank past.” Regelmatig spreekt Geertje nog volwassenen die zeggen dat ze dat ene bezoekje aan de boerderij nooit vergeten zijn.
Het belangrijkste is volgens Geertje om gewoon te boeren zoals je bent. „Ik hoef niet de perfecte kant te laten zien. Ik weet dat mijn man en ik ons best doen, we houden van het vak en we hebben werklust. Dat is voor ons genoeg.”
Dit was een artikel uit de Sterke Erven Monitor special van Agrio. Bekijk de volledige special via deze link.
Sterke Erven Monitor
Het zijn momenteel hectische tijden. Daarom vinden wij, als Agrio, het des te belangrijker om te weten wat er leeft onder de boeren. Deze tweede editie van de Sterke Erven Monitor, een jaarlijkse peilstok in de boerenwereld, brengt daar helderheid in. 935 boeren hebben hun zorgen, kansen en toekomstvisie met ons gedeeld door de online-vragenlijst in te vullen. De uitkomsten staan in deze interactieve pdf en zijn vertaald naar zes thema's: Natuur en landschap, Maatschappij, Familie, Ondernemerschap, Energie en Innovatie. Sterke Erven thema's die we komend jaar verder gaan uitdiepen in onze producten.
Tekst: Eline van de Westeringh
Beeld: Ruth van Schriek