Gelderland herstelt fout: vergunningen van boeren voor A27 bij Utrecht niet ingetrokken
Rijkswaterstaat heeft in Gelderland zes boeren uitgekocht voor de verbreding van de A27 in Utrecht. Met deze stikstofruimte zou dan de uitstoot van de werkzaamheden gecompenseerd kunnen worden. In de Gelderse Staten zorgde dat in november voor een verhit debat.
Politici vinden het niet kunnen dat overheidspartijen stikstofruimte in Gelderland opkopen voor infraprojecten van het Rijk. Gelderse stikstof is van Gelderland en moet in de provincie blijven, is het geluid. Gedeputeerde Peter Drenth schaarde zich in november ook achter de Staten, maar gaf aan er niks tegen te kunnen doen.
Interne fout
Toch leek de stikstofruimte vorige week mogelijk alsnog naar Rijkswaterstaat te gaan voor de verbreding van de A27. Gelderland publiceerde toen een aantal voornemens om de natuurvergunningen in te trekken van deze boeren. Dit had niet mogen gebeuren, vertelt een woordvoerder. „Intern is er wat fout gegaan. We balen hier flink van want het raakt aan het vertrouwen. Als overheid wil je natuurlijk betrouwbaar zijn.” Wat er intern precies niet goed is gegaan, daar wil de woordvoerder verder niet op ingaan. „Het is belangrijker hoe we dit gaan oplossen.”
Politieke wens
In een brief aan de Staten schrijft het college dat het besluit om de vergunningen in te trekken is getoetst aan de wet, maar niet aan de ‘actuele beleidsinzichten’. Daarmee doelt de provincie op het politieke debat in november en de wens van de Staten om geen stikstofruimte beschikbaar te stellen voor Rijksprojecten. Het intrekken van deze vergunningen gaat daarom voorlopig niet door. „Als Gelderland hebben we ook onze prioriteiten en dat zijn de natuur, de PAS-melders en de woningbouw”, aldus de woordvoerder. „We hebben de stikstofruimte in onze provincie zelf hard nodig voor de gebiedsprocessen.”
Gesprek minister
Gelderland wil graag met de minister in gesprek de kwestie. Het college vraagt de Gelderse politici om kaders te stellen voor het intrekken van vergunningen, zodat de gedeputeerde deze kan meenemen naar het overleg met de minister. Verder wacht de provincie af tot er meer helderheid is over de beleidsregels van het Rijk voor extern salderen. Ook kijkt het uit naar de uitspraak van de Raad van State over het extern salderen in relatie tot het Tracébesluit ViaA15. Hiervoor zijn ook boeren uitgekocht.
Nieuw besluit
Hoewel het ontwerpbesluit nu is ingetrokken, zou het in de toekomst alsnog kunnen dat de vergunningen van de boeren worden ingetrokken voor de verbreding van de A27, legt de woordvoerder uit. „Er komt een nieuw ontwerpbesluit, waarbij we alles nog een keer goed en zorgvuldig afwegen. Daarna wordt een voornemen gepubliceerd en kan er bezwaar gemaakt worden. Naast de landelijke spelregels voor extern salderen zullen ook de Gelderse voorwaarden die de staten stellen, meegenomen worden in het nieuwe ontwerpbesluit voor het intrekken van de vergunningen. Het zou dus wel kunnen."
Als de uitgekochte boeren negatiege gevolgen ondervinden door het besluit, dan helpt de provincie deze ondernemers. „Maar daar hebben we nog geen signalen over ontvangen", besluit de woordvoerder.
'Alle stikstofruimte naar A27 en niet naar andere projecten'
In het besluit van de provincie om de vergunningen van de zes boeren in te trekken, staat de stikstofruimte gaat naar de A12/A27 Ring Utrecht en in het voorbereiding zijnde Tracébesluit A28/A1 Knooppunt Hoevelaken. In het definitieve Tracébesluit van de A27 staat echter dat alle stikstofruimte naar dat project moet gaan en dus niet naar andere wegenbouwprojecten. Hoe zit dat precies?
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten dat alle stikstofruimte naar het project rondom de A12 en A27 gaat en niet naar andere projecten. „De vergunningen zijn verworven met plan deze ruimte in te zetten bij de Ring Utrecht en/of knooppunt Hoevelaken. Bij het opstellen van het Tracébesluit voor de Ring Utrecht is besloten alle ruimte vanuit deze vergunning in te zetten voor de Ring. Er is op dit moment geen ruimte over om verder in te zetten voor A28/A1 Hoevelaken."
Dat de A28 nog bij het intrekkingsbesluit wordt genoemd, maakt volgens de woordvoerder niet uit. „Dat dit er nog zo staat komt vooral door de lange doorlooptijd van het opstellen van de intrekkingsverzoeken. De toedeling van de ruimte aan het project vindt plaats in het Tracébesluit."
Ter info: de vragen aan Rijkswaterstaat zijn gesteld voordat Gelderland het besluit nam. Rijkswaterstaat kan dus voorlopig niet van deze stikstofruimte gebruikmaken, zolang de vergunningen niet zijn ingetrokken.